Lean Startup
Új termék, szolgáltatás fejlesztéséhez
Új termék, szolgáltatás fejlesztéséhez
Mi a Lean Startup módszer?
A Lean Startup az új üzletek, lehetőségek (üzleti modellek) hatékony fejlesztésének módszere. Alapgondolata a Lean módszer veszteségminimalizálási stratégiája, melynek fő célkitűzése, hogy elkerüljük az üzletfejlesztés során a felesleges tevekénységeket, költségeket és az időpazarlást.
Milyen problémára ad választ?
Egy új termék fejlesztése, innovációja a meglevő üzlethez képest nagy kockázatú tevékenység. A módszertan ezen kockázatok kezelésével növeli az innovációs tevékenység hatékonyságát.
Mik a főbb lépései?
A módszer szerint egy új üzleti tevékenység beindításakor nemcsak terméket kell építeni, hanem teljes üzleti modellt definiálni. Első lépésben az üzleti modellről csak hipotéziseink vannak – ezt rögzítjük a Business Modell Canvas (BMC) eszközben.
Az üzleti modellünket alkotó hipotéziseinket mihamarabb tényekkel kell alátámasztanunk, ezt a „customer development” fázisban, az ügyfelekkel való közvetlen kapcsolatba lépéssel tudjuk biztosítani. Az ügyfelek visszajelzései egy-egy hipotézist validálnak vagy érvénytelenítenek, esetleg az üzleti modellünk (BMC) más aspektusait változtatják meg.
A harmadik lépés az értékesítésre kerülő termék/szolgálatás fejlesztése, amit a minimum viable product (MVP) termékkel indítunk, és iteratív módon, agilis fejlesztési módszerrel fejlesztünk. A fejlesztés során a lehető legrövidebb iterációkkal az üzletfejlesztés minden változtatása után ellenőrizzük, hogy a legutolsó változtatás közelebb vitt-e minket a fenntartható üzleti modell kialakításához vagy sem. Ha igen, megtartjuk a fejlesztést, ha nem, visszalépünk és más változtatással próbálkozunk.
Amint elértük a profitabilitási pontot, a vállalkozás megtalálta a fenntartható üzleti modellt, és a fókusz átkerül a növekedésre.
Milyen eredményt várhatunk tőle?
A módszer nem az üzletfejlesztés sikerét garantálja, hanem csak azt, hogy a lehető legkevesebb erőforrás felhasználásával tudjuk kideríteni, hogy az adott üzleti innováció életképes-e. Az innovációs csapat termelékenysége megnő, sokkal gyorsabban, kevesebb erőforrást felhasználva tudja az adott üzleti ötlet lehetőségeit módszeresen feltérképezni, a finanszírozó számára a teljes tevékenység átlátható és jól strukturált marad.
Tipikus kérdések
- Miért hívják Lean Startupnak a módszert, mi köze a Leanhez?
A módszer alapja a Lean megközelítés – az ügyfélérték van a centrumban, a munka során a termelékenység a veszteségek korai felismerésével növelhető, és miután sok a bizonytalanság, ezért iteratív, próbálkozás alapú fejlesztést végzünk. - Csak startupok használhatják a módszert? Mi a helyzet a közép- és nagyvállalatokkal?
A Lean Startup mindenhol használható, ahol egy új ötlet (termék, szolgáltatás) fejlesztése merül fel, függetlenül attól, hogy valós vagy belső felhasználóról van-e szó. Belső felhasználók esetén a megtérülésszámítás a vállalati modellnek megfelelő lesz. - Mi a hasonlóság és a különbség a Lean Startup és a Design Thinking között?
Mindkét módszer azt keresi, hogy egy új fejlesztés folyamán az ügyfelek számára mi jelent értéket, és erre fűzi fel az innovációs tevékenységet. A Lean Startup arra kíváncsi, hogy mi az a minimum termék, amiért már hajlandók az ügyfelek fizetni – hogy a terméket, szolgáltatást be tudjuk vezeti és utána folyamatosan javítsuk azt, a Design Thinking viszont a termék/szolgáltatás sikerének maximalizálására törekszik azzal, hogy feltérképezi az ügyfelek teljes szempontrendszerét.