A Lean módszer
Hatékonyságnövelés a mindennapokban
Hatékonyságnövelés a mindennapokban
Mi a Lean módszer?
A Lean alapgondolata abból indul ki, hogy a vállalati működés és termelés, szélesebb körben bármilyen tevékenység veszteségeinek szisztematikus felismerésével és eliminálásával javítható, ezáltal végső soron mind a vállalat eredményessége, mind versenyképessége módszeresen növelhető.
Milyen problémára ad választ a Lean módszer?
A vállalat BAU – business as usual – tevékenysége az eredményesség záloga. A Lean módszerrel arra keressük a választ, hogy miként lehet a kulcstevékenységek hatékonyságát növelni, hogyan tudunk költségeket csökkenteni úgy, hogy közben a termelés/értékteremtés ne csökkenjen, sőt, ha lehetséges, nőjön.
Kiugróan fontos módszer, ha a vállalatnak bármilyen okból költségcsökkentést kell végrehajtania.
Mik a Lean módszer főbb lépései?
A Lean módszer kiterjedt eszközrendszerrel rendelkezik, melyeket leginkább a termelésben használnak. Azonban minden vállalat számára hasznos szemléletmódot ad a vállalati folyamatok javítására, az együttműködési problémák alapjainak feltárására. A KÜRT Akadémia szakértői elsődlegesen a Lean szemlélet vállalatvezetésben való meghonosítását segítik.
-
Értékáram meghatározása: A vállalati működés célja az ügyfelek kiszolgálása, olyan érték teremtése, melyért a vásárlók hajlandók fizetni. Ehhez a vállalatnak a termék vagy szolgáltatás előállításához egy meghatározott lépéssorozatot kell megbízhatóan és hatékonyan végrehajtani. Az értékáram a vállalati-szervezeti (függőleges) silókon vízszintesen halad, a legtöbb probléma a különböző silók, szervezeti egységek közti átlépésnél – beszerzés, termelés, szállítás – történik, melyek megakasztják az értékteremtést, egyúttal szervezeti feszültségeket szülnek. További problémaforrás, hogy az értékteremtésben résztvevő és az azt támogató egységek közötti együttműködés logikája nem tiszta, gyakran a támogató területek (HR, pénzügy, IT) az értékteremtést megakasztó, felesleges tevékenységeket írnak elő. Végül nagyon fontos, hogy a vállalat vezetése tisztában legyen a folyamatosan változó ügyféligényekkel, és ennek megfelelően fejlessze termékeit, és az ezt előállító értékáram rövid- és hosszútávú fejlesztését helyezze fókuszba minden pillanatban.
-
Problémamegoldás: A lean módszer egy másik, bármely vállalatban nagyon jól használható eszköze az ún. A3 problémafeltáró és -megoldó template. A vállalati működés során a vezetés rengeteg problémába ütközik, az A3 eszközrendszer segíti a vezetést, hogy egy adott problémát hogyan kell hatékonyan feldolgozni, a legmegfelelőbb beavatkozást megtalálni és a javítást követni.
-
Napi menedzsment: A vezetés feladata, hogy biztosítsa a vállalati értékáram működését, és folyamatosan fejlessze, jobbítsa azt. Ezen lépések átlátása, követése és priorizálása a napi menedzsment módszer fókusza, segítségével a vállalat vezetése könnyebben és hatékonyan tudja munkáját végezni.
Milyen eredményt várhatunk tőle?
A lean szemlélet és módszerek a vállalat mindennapi működésének javításához, a felmerülő problémák megértéséhez és megfelelő beavatkozások megtervezéséhez és végrehajtásához adnak hatékony eszközrendszert. A lean logika segíti a vállalat összes szervezete számára a fejlesztési és működési tevékenységek összehangolását, ezáltal a hatékonyság növelését.
Tipikus kérdések
- A Lean alkalmazható-e nem ipari-termelő vállalatokra?
A Lean szemlélet és módszerek bármilyen szektorban működő vállalat számára segít a vállalat működésének javításában – az ügyfélérték-teremtés és az ezt előállító értékáram javítása van a centrumban. A különböző Lean eszközök a folyamatok megértésére, a veszteségek felismerésére és ezek eliminálására koncentrálnak. Ez igaz mind a termelési, mind a támogató, mind a vezetési folyamatokra is.
- Milyen gyorsan lehet eredményeket elérni a módszerrel?
A módszer bevezetésének gyorsasága elsősorban a vállalat vezetésének hozzáállásán múlik, méghozzá azon, hogy mennyire hajlandó az alaptéziseket – ügyfélérték, értékáram, folyamatveszteségek – magáévá tenni, mennyire képes elengedni a silócentrikus gondolkodást. Tapasztalataink szerint ez értékáram felrajzolása önmagában rengeteg működési problémára és felesleges komplexitásra mutat rá, melyek felismerése rögtön beavatkozási, javítási lépéseket szül.
- Mi szokott lenni a legnagyobb nehézség a vezetés számára a Lean módszer alkalmazásában?
A legnagyobb kihívás a szemlélet befogadása. Annak elfogadása, hogy a vezetők alapvetően hipotézisekkel dolgoznak, és kevés időt töltenek ezen hipotézisek validálásával. Ez igaz mind a napi működésre, mind a fejlesztési irányokra vonatkoztatva. A vezetők nagy része nincs napi kapcsolatban az értékteremtési lépések valódi lefolyásával, az értékteremtést végző kollegák munkáját gátló tényezőkkel. Ráadásul ennek személyes, rutinszerű felderítése (gemba walk) a vállalati hierarchia berögződése miatt – a dolgozók nehezen mutatják meg a valóságot egy igazgató számára – kitartást és másfajta viselkedést igényel a vezetőtől. A cél ekkor a helyzet megismerése, a munkát végző kollegákkal empatizálva a jelenlegi work-around-ok feltárása, a kollegák megoldási javaslatainak összegyűjtése anélkül, hogy a klasszikus vezetői szerepeket gyakorolnánk.