„A változások egyik legnagyobb nyertese a marketing lett” – interjú Nagy Richárddal

2020 október 15.

A Masterplast marketingvezetőjét az Intelligent Marketing képzésünkről kérdeztük

Hol kellene helyet foglalnia a marketingnek az üzleti eredmény elérésében? Miért lehet pont a marketing az egyik fő innovátor a szervezeten belül? Hogyan válhatunk a CEO szövetségesévé? Nagy Richárd számára az Intelligent Marketing képzés számtalan alapvető kérdésben változtatta meg a nézőpontját. Az új szemléletet pedig rögtön gyakorlatba ültethette. Szinte a képzés befejezése után tört ki a vírusválság, amikor is az online jelenlét és az online kommunikáció jelentősége drámaian felértékelődött. Richárd a képzésen tanultaknak köszönhetően ebben a helyzetben valóban újra tudta pozicionálni a marketinget a Masterplastnál.

Marketingvezetőként miért megy el az ember egy két féléves képzésre? Nem tartottál ettől a hosszú elköteleződéstől?

Hiszek az élethosszig tartó tanulásban. Szerencsére a marketingszakma elég összetett és szerteágazó ahhoz, hogy a számos önálló terület naprakész ismerete elegendő okot nyújtson a tudásom folyamatos fejlesztésére. Emellett a digitális technológia robbanásszerű fejlődésével és az online tér hangsúlyossá válásával karöltve a marketing is exponenciális fejlődésnek indult, szinte naponta születnek újabb szakmai alágak és lehetőségek. Szerintem nagyon izgalmas, mondhatni forradalmi időket élünk, amiből egyszerűen nem maradhat ki senki, aki ezen a pályán képzeli el a jövőjét. Egyáltalán nem tartottam a hosszú elköteleződéstől, sőt, sokkal inkább vonzó volt számomra, hogy nem egy kétnapos tréningen akarunk egy ennyire összetett és mély témakörrel foglalkozni.

Mi fogott meg az Intelligent Marketing képzésben, ami miatt azt választottad?

Több dolog is szimpatikus volt. A képzés szakmai-tartalmi összetétele szerintem egyedülálló, kis hazánkban nem tudok hasonlóról. Itt egy képzés kínált szinte teljes rálátást a modern marketing eszköztárára, módszereire és gondolkodásbéli megközelítéseire. Tetszett, hogy meg volt adva a megfelelő időkeret is ehhez a széles és sokszínű tudásanyag átadásához. Kiemelném még, hogy az oktatói gárda valamennyi tagja olyan tapasztalt, gyakorló szakember, akik a legmagasabb szinteken dolgoznak nagyvállalatoknál, avagy már ezen is túl vannak, és már saját vállalkozásukat építik. Így mindent adottnak láttam, hogy végre egy valódi tudásanyagot nyújtó képzéshez jussak.

Schlégl Tímeával, az Intelligent Marketing képzés vezetőjével

Mesélj egy alkalomról, ami a leginkább mély nyomot hagyott benned!

Hát most melyiket mondjam? Volt 5-6 alkalom is, ami olyan nagy hatással volt rám, mint egy jó film, ami után az ember még napokig agyal. Rögtön az első nap volt az egyik legemlékezetesebb. Vityi Péter előadása olyan volt, mint egy lórúgás – amit a legjobbkor kaptam. Ez megváltoztatta a nézőpontomat egy sor, a fejembe tokosodott dologban. Hol kellene helyet foglalnia a marketingnek az üzleti eredmény elérésében, milyen attitűddel és mire kell törekednie egy modern marketingvezetőnek, miért lehet pont a marketing az egyik fő innovátor a szervezeten belül, és hogy érthetjük meg jobban a CEO gondolkodását és hogyan tudunk a szövetségesévé válni? Történetesen néhány hónapja dolgoztam együtt a vállalat új CEO-jával, így ennél tökéletesebb időzítéssel ezt nem is hallhattam volna.

Milyen volt a csapat, sikerült szakmai közösségre találnod?

Örülök, hogy ezt kérdezed, mert a kiemelkedő élményben meghatározó szerepe volt a képzésen résztvevő csapatnak is, és róluk is akartam beszélni. Minden egyes napon jobb lett a csapat, és sikerült megtalálnom a helyem a közösségben. Színes egyéniségek, heterogén szakmai múlt és tapasztalat, valamint változatos vállalati háttér jellemezte a csapatot. Voltak itt kis kkv-tól kezdve FMCG-ben vitézkedőkön túl, a B2B gyártókon át a kiskereskedőkig, egészen a fogyasztói márkákat képviselőkig mindenki. Azt nem tudom, hogy ez mennyire volt szándékos, de nagyon sokat hozzáadott ez a sokszínűség. Vártam a szerdákat, mert nagyon jó volt ebben a kreatív közegben együtt dolgozni. Számomra fontos, hogy élmény is társuljon a tanuláshoz, mert így rögzülnek bennem az új dolgok a legkönnyebben, és így tudom hosszú távon is feleleveníteni a tanultakat. A csapatnak ebben rejlett az igazi ereje, ezért is hálás vagyok, hogy velük együtt csinálhattam végig a képzést. Nagyon jók voltak az oktatások workshop részei, ahol a csapatmunkát minden alkalommal nagyon élveztem. Most is mosolygok – pedig csak eszembe jutott, ahogy a Télapó, alias Miklós püspök buyer personáján dolgoztunk.

"Vártam a szerdákat, mert nagyon jó volt ebben a kreatív közegben együtt dolgozni."

A képzés végeztével jön talán a tanultak legnagyobb próbája: mennyire lehet használni a mindennapokban. Ti szinte rögtön a koronavírus-válságba csöppentetek az „iskolapadból”. A te munkahelyedet hogyan érintette ez a helyzet?

A koronavírus igazi felforgatóként tört be az életünkbe, mint mindenki másnak. A Masterplast építőipari gyártóként kevésbé volt kitéve a vírus hatásainak, az építkezések haladtak, és sokan házfelújításba fogtak a karantén alatt. Így a gyártásunk, értékesítésünk és szállításunk is rendben működött, a legsúlyosabb vírusgócpont országokba történő exporton éreztünk csak komolyabb negatív hatást. Az üzleti modellünket így alapvetően nem kellett átírni, de számos területen igen komoly változások indultak be. Az ezt megelőző válsággal ellentétben ezúttal a változások egyik legnagyobb nyertese a marketing területe lett, és nem csak azért, mert a home office-ban érzékelhetően hatékonyabbakká váltunk.

"Volt 5-6 alkalom is, ami olyan nagy hatással volt rám, mint egy jó film, ami után az ember még napokig agyal."

Számodra milyen szakmai kihívást hozott a vírusválság, és az Intelligent Marketing képzésen tanultakat miként tudtad kamatoztatni?

Elképesztően jó időzítéssel végeztem el ezt a képzést. Számomra a vírus előtti világ okozta a nagyobb kihívást. A marketingterület ezelőtt nem kapta meg a vállalatban azt a forrás- és értékelési szintet, amit vezetőként szerettem volna elérni, és amiért évek óta keményen dolgoztunk a csapatommal. Ezen akartam a leginkább változtatni, amikor a képzésre jelentkeztem, mert úgy éreztem, hogy belőlem is hiányzik valami, ami gátolja a terület fejlődését. 2020-nak úgy futottam neki, hogy ebben az évben mindent felteszek egy lapra, és ha most sem sikerül áttörést elérnem, akkor eljött az ideje a továbblépésnek. A vírus berobbanásakor már adott volt egy friss tudás, hiszen pont ekkorra értünk a képzés végére, és miután a pandémia alatt is meg tudtuk őrizni az eredményességünket, adott volt egy jó vállalati háttér is. Egyik napról a másikra a márkánk online jelenléte és az online kommunikáció jelentősége drámaian felértékelődött. Már ezelőtt is futottak projektjeink, pl. 2019-ben 11 új weboldalt adtunk át, de ezen a ponton olyan lehetőségek nyíltak a marketingterület előtt, amelyekre ezelőtt nem volt példa. 14 éve dolgozom a vállalatnál és 7 éve vezetem a központi marketingosztályt, ezért úgy érzem, hogy a megdolgoztam ezért az esélyért. Az új tudásommal és megújult szemléletemmel felvértezve elkészítettem egy új online stratégiát, és a vállalati vezetés legfelsőbb szintjén kerültek napirendre az elképzeléseim. Teljes támogatást, szakmai mozgásteret és a tervek megvalósításához szükséges anyagi forrásokat is megkaptam, hetek alatt dimenziókat ugrottunk. Mondanom sem kell, hogy teljesen más így dolgozni.

Ha össze kéne hasonlítanod, hogy korábban hogyan álltál a digitalizációhoz, agilitáshoz, marketinghez, akkor milyen fő változásokat tudnál kiemelni?

A válaszomat hadd kezdjem azzal, hogy a képzésen a bemutatkozáskor nagyon megkönnyebbültem. Akkor úgy éreztem, hogy sok szempontból hasonló cipőben járok szakmatársaimmal. Mert hiába vagyunk gyakorló szakemberek, ha szinte egy új szakma született közben, így a korábbi tudásunkkal már nem sokra megyünk, valahol újra juniorok lettünk. A digitalizációban rejlő lehetőségek kiaknázásához viszont rendelkezni kell egy értő szintű tudással, mert anélkül még a külső erőforrások bevonása sem segíthet rajtunk. Ezt a tudást nem is olyan könnyű megszerezni, és ezért a digitalizáció sokáig számomra is inkább valami nehezen megfogható, a jövőben és távol lévő dolog volt.

Gondolok itt arra, hogy az agyonhypeolt workshopokon és szakmai konferenciákon a legtöbbször csak annyit láttam, hogy szép-szép, jól néz ki a sütemény, de csupán a cukrot ízlelhetjük meg a tetejéről. Ha végül meg is kaptam a süti receptjét, nem volt arra alkalmam, hogy laborkörülmények között, biztonságosan elkészíthessem, és megértsem, hogy miért ez az összetevők adagolásának helyes sorrendje, miért úgy kell kavarni a tésztát, na és felfigyelni a hibalehetőségekre. Ehhez még hozzáteszem azt, hogy az építőipar alapvetően nem tartozik az early adopterek közé, ami a digitális technológiák meghonosítását illeti.

Szóval a jelentkezésem pillanatában természetesen már volt némi rálátásom a digitalizációra, de ez nem volt elég mély ahhoz, hogy teszem azt forrást tudjak szerezni egy komolyabb projekthez, vagy adott esetben kellő határozottsággal tudjam védeni az álláspontomat. A képzés viszont elindított egy olyan úton, amin járva ma már szakértőként jelenhetek meg a cégben.

Az agilitás egy érdekes téma, mert vezetőként mindig is ezt az irányzatot támogattam. A munkatársaimnak biztosítom az autonómiát, és azt is, hogy tudjanak és merjenek állást foglalni a kompetenciájuk alá tartozó szakmai kérdésekben. Előszeretettel támaszkodok is a véleményükre. Természetes, ha elsőre nem mindenben értünk egyet, a szakmai vitának helye van, amelyen mindannyian egyenlő partnerként veszünk részt. Meghallgatjuk egymást, és mindig a szakmailag és taktikailag leginkább helytálló érvelés győz, ami rendszerint nem egy fejből ugrik elő, hanem közösen alakítjuk ki. Ezzel az emberek felelősséget is kapnak és egy magasabb szintű bevonódást, ami növeli az elkötelezettséget és a csapategységet. Inkább nekem kellett agilisabbá válnom felfelé, de ezen a téren is vannak hozadékai a képzésnek. Szerintem sikerült meglepnem a vezetőimet, amit abban is tetten tudok érni, hogy hány projektre és ötletre kaptam pozitív választ és megerősítést, hogy jó úton járok.

A marketingszemléletemben is sok mindent hozott a képzés, nehéz is itt mindent felsorolni. Az üzleti modellhez kapcsolódás, kutatásalapú koncepcióalkotás és ügyfélútban gondolkodás jelentősége, az ügyfélélmény szem előtt tartása, továbbá a márka purpose ugrik be elsőre, ha mindset szintjén beszélgetünk. Az operatívabb szinten pedig a hagyományos és online eszközök kombinatív-rendszerben való használata, a tudatos online forgalomterelés, a célirányos omni- és multichannel tartalomfejlesztés, a design thinking módszerének használata, a mérhetőségben és analitikában rejlő lehetőségek kiaknázása, valamint külső szakmai erőforrások bevonása és hatékony működtetése jelent meg eddig a munkámban.

Mi a következő „nagy dobás”, amire készülsz? Miben fejlesztenéd még a területedet?

Nagyot dobbantottunk, de azt már most látom, hogy a jövőben a marketingautomatizációval, az adatok feldolgozásával, valamint az adatvagyon kiaknázásával kapcsolatban lesznek vaskos teendőink. Lehet, hogy kezdésnek kinézek egy jó kis képzést a KÜRT Akadémián 🙂

Érdekel az Intelligent Marketing képzés

2020 október 15.

Hozzászólások