Barion Pixel

„Nem annak az embernek a problémája, akire gondoltunk”

2021 február 1.

Gáspár Gyula mesél a Design Thinking képzésről

2020 őszén Design Thinking képzésünket Live online formában indítottuk. Gáspár Gyula, egyik hallgatónk szerint mindenkinek, aki termékért, vagy szolgáltatásért felel, jól jöhet ez a 4 napos workshop. A közös kreatív munka egyik legfontosabb aspektusa az volt, hogy beleéljék magukat az ügyfeleik helyzetébe, és hogy felszabadultan, egymásra kapcsolódva tudjanak csapatban dolgozni.

Milyen céllal jelentkeztél a Design Thinking képzésre?

Egy startup ötlet kidolgozása és validációja során érdekesnek és relevánsnak tűnt a Design Thinking látásmódja, ezért szerettem volna részletesebben is megismerni.

A képzésen elengedhetetlen a bizalom, mert kreatív munkára van szükség és arra, hogy a rejtett félelmek ne jelentsenek gátat. Neked mennyire volt nehéz a saját félelmeidet megfogalmazni?

A kurzus alatti közös munka során egyáltalán nem okozott nehézséget megtalálni és kimondani, hogy mitől tartottam. Ettől még azt gondolom, hogy élesben minden bizonnyal máshogy élném meg és sokkal jobban oda kell figyelnem magamra a félelmeim feltárásakor.

A konkrét félelmeim:

  • Nem tudok eléggé empaptizálni a célszeméllyel
  • A megvalósítás során a kompetenciánkon túlnyúló akadályokba ütközünk
  • A csapatunkban nem volt olyan, aki a technológiai szempontokat szerette volna képviselni, viszont a téma technológia-intenzív volt.
  • Nem jó cél(okat) tűztünk ki – lehetetlen küldetés?

Ahogy te is említed, az ügyfeleiddel való empátia, belehelyezkedés a helyzetükbe kulcsfontosságú a tervezés során. A félelmeid ellenére mennyire ment ez könnyen? Voltak-e aha-élményeid a belehelyezkedés során?

Azt gondolom, hogy jól ment a dolog. Természetesen lenne olyan téma, amiben sokkal kevésbé érezném magamat sikeresnek. Ez így természetes. Ennek ellenére a csoportmunkában az a különösen jó, hogy mások gondalatai, mondatai önmagukban is a bizonyos aha-élményt okozhatnak, és akár azok által egy saját felismerés is megszülethet, ha magától nem tenné. Az egyik aha-élményem az volt, amikor rájöttem, hogy a probléma, amire megoldást kerestünk, nem feltétlenül annak az embernek a problémája, akinek a helyzetébe igyekeztünk beleélni magunkat.

Milyen terméken/szolgáltatáson dolgoztál?

Csökkenteni szerettük volna a közösségi médiával céltalanul eltöltött időt (fókusz az idős embereken).

A prototípus megalkotása milyen problémás pontokra világított rá?

Még egyikünk sem készített prototípust. Magunktól valószínűleg elvesztünk volna a részletekben és a kidolgozásban. Ez rávezetett arra, hogy a ráfordított idő és a többszöri iteráció mennyire fontos a prototípus készítésben. Az alkalmazott módszerrel valóban gyorsan lehet valós problémára valós megoldási javaslatot tenni.

Milyen volt a csapat, kik vettek részt, mennyire tudtatok egymással nyíltan, alkotócsapatként kommunikálni? Mindenkiből előjött a kreativitás?

Szerencsére sokfélék voltunk, mindenki más területről érkezett. A tényleges nyitottság és az egymást meghallgatni képesség az időnyomás alatt is hatékony munkát eredményezett. A bizalmi és nyitott légkör segített a kreativitásnak, de szerintem valójában a folyamat és a benne lévő lépések voltak a mérvadók. Az anti idea-t nagyon hatékonynak gondolom.

Az online térben hogyan működött a kreatív, alkotó folyamat?

Jobban, mint gondoltam. Szerencsére a többiek is rutinosak voltak az online találkozókban, így jó volt az alap és minden gördülékenyen ment. Persze nagyon más, amikor a prototípus készítését gyakorlatilag ki kellett adni egy embernek és annak képesnek lenni megérteni, illetve úgy megalkotni valami, ahogy a többiek fejében megszületett. Még akkor is, ha azt gondoltuk, hogy ugyanaz van a fejünkben, amikor testet ölt, nem feltétlenül ugyanaz lesz. Ezt személyesen könnyebb, gyorsabb. Gondoljunk csak egy gyors rajzra, ami tisztázza az elképzelésünket. Ezt egyértelműen nehezebb digitálisan megtenni, illetve az analóg készülő vázlatot jól megmutatni digitálisan szintén körülményes. Ezek ellenére a mi esetünkben jól működött.

Most, hogy lezárult a 4 napos képzés, mire fogod használni az itt megszerzett tudást és tapasztalatot? Vannak már konkrét tervek is?

Alig várom, hogy tényleg tudjam használni a tanultakat. Sajnos a munkám során erre kevés lehetőségem akad, de amint az a bizonyos start up ötlet több fókuszt kap, fontos szerepet kap a design thinking.

Kinek ajánlanád a képzést?

Szerinem azok számára kötelező, akik termékért, szolgáltatásért, illetve azok fejlesztéséért felelősek. Az üzletágat vagy céget vezetők szintén sokat profitálhatnak ebből a néhány alkalomból. A technológiával vagy kommunikációval foglalkozók is meríthetnek belőle, hiszen ők is szerves részét képviselik a design thinkingnek.

Érdekel a Design Thinking képzés

2021 február 1.

Hozzászólások