Adatvezérelt vállalat

Milyen az adatvezérelt vállalat?

Az adatvezérelt vállalat alapgondolata arra alapul, hogy adatok birtokában a vezetés döntéseiben a való világ tényei jobban, és gyorsabban megjelennek, mint e nélkül.

Milyen kihívásra ad választ az adatvezérelt vállalat?

A hagyományos vállalati működés esetén a vállalati riportok időben késleltetve, aggregált formátumban jelennek meg a vezetői értekezleteken. Az aggregált adatok különböző értelmezéseket tesznek lehetővé, ami lelassítja és bizonytalanná teszi a döntési folyamatot. Az adatalapú vezetés nagyban csökkenti az értelmezési vitákat, lehetővé teszi hogy a vezetés gyorsabban és mélyebben lássa a vállalat kulcsfolyamatait, ezáltal időben reagálhasson jobb döntéseket hozva.


Mik a főbb lépései?

Az adatvezérelt vállalat felépítéséhez 3 fő területet kell fejleszteni:

  1. 1) Fel kell építeni az adatinfrastruktúrát. A legtöbb vállalat már rendelkezik számítógépes rendszerekkel, amelyek mind tárolnak a vállalat egy-egy folyamatáról adatokat valamilyen formában.
  2. 2) Létre kell hozni az adatkompetenciát. Olyan munkatársakat kell felvenni vagy képezni, akik az adattudomány alapjaival és fogalmaival tisztában vannak, így értik mind a vállalat üzleti/technológiai vezetőinek igényeit, mind az adatspecialisták nyelvét, így hatékonyan tudnak adattermék projektekben vezetni.
  3. 3) A vezetés adattudatossága. Az adatalapú vezetés egy diszciplínaváltás a vezetők életében. A korábbi tapasztalatokra és intuíciókra alapozott gondolkodási keretet ki kell egészíteni az adatok által megjelenített tények értelmezésével. A legtöbb menedzsment számára ez egy hosszabb tanulási folyamat, amelyet gondosan meg kell tervezni.

Milyen eredményt várhatunk tőle?

Az adatvezérelt működés egy állandóan fejlődő folyamat, ahol a vállalat egyre szélesebb működési területére lát rá szinte azonnal a menedzsment. A vállalat jobban és gyorsabban tud reagálni környezete, működése változásaira, mint a hagyományos, a munkatársak értelmezési szűrőjén közvetített késleltetett információkra alapozva. Versenyképesebb, a piac igényeire és változásaira gyorsabb reakcióidejű operáció jön létre.

Tipikus kérdések

  • Mennyi ideig tart egy ilyen szervezet felépítése?

    Ahhoz, hogy legalább a kulcsadatokat lássuk, segítségünkre van, ha a kritikus folyamataink általában digitalizáltak, és így az adatok elérhetők. Az adatok megfelelő riportokká, illetve adattermékké alakítása 3-6 hónapot vesz igénybe. Ezek után az adatvezérelt működés kialakítása a menedzsmentben nagyban függ az elsőszámú vezető által kialakított elvárásoktól és gyakorlattól. 

  • Milyen vállalatnak érdemes adatvezérelt működést kiépíteni?

    Szinte minden vállalat számára előnyös, ha döntéseiket tényekre alapozzák. Minél nagyobb egy vállalat, a döntéshozók annál messzebb kerülnek a valós folyamatoktól, annál több ember szűrőjén keresztül torzulnak az információk, ezért a minőségi vezetés fenntartásához annál értékesebb az adatvezérelt működés kiépítése.

  • Mi az az adattermék?

    Az adattermék egy olyan számítógépes alkalmazás, melyben lehetőség van az adott vállalati terület összes adatát különböző részletezettségi szinten látni, elemezni, új összefüggésekét feltárni, esetleges jövőbeni szcenáriókat futtatni, előrejelzéseket vizsgálni.

Rólunk mondták

Tulajdonos

Nélkületek kirúgtam volna magam alól a széket.


Keresd szakértőnket

Vityi Péter Ügyvezető partner
Írj nekünk!