Lean Startup

Új termék, szolgáltatás fejlesztéséhez

Mi a Lean Startup módszer?
A Lean Startup az új üzletek, lehetőségek (üzleti modellek) hatékony fejlesztésének módszere. Alapgondolata a Lean módszer veszteségminimalizálási stratégiája, melynek fő célkitűzése, hogy elkerüljük az üzletfejlesztés során a felesleges tevekénységeket, költségeket és az időpazarlást.

Milyen problémára ad választ?
Egy új termék fejlesztése, innovációja a meglevő üzlethez képest nagy kockázatú tevékenység. A módszertan ezen kockázatok kezelésével növeli az innovációs tevékenység hatékonyságát.

Mik a főbb lépései?
A módszer szerint egy új üzleti tevékenység beindításakor nemcsak terméket kell építeni, hanem teljes üzleti modellt definiálni. Első lépésben az üzleti modellről csak hipotéziseink vannak – ezt rögzítjük a Business Modell Canvas (BMC) eszközben.
Az üzleti modellünket alkotó hipotéziseinket mihamarabb tényekkel kell alátámasztanunk, ezt a „customer development” fázisban, az ügyfelekkel való közvetlen kapcsolatba lépéssel tudjuk biztosítani. Az ügyfelek visszajelzései egy-egy hipotézist validálnak vagy érvénytelenítenek, esetleg az üzleti modellünk (BMC) más aspektusait változtatják meg.
A harmadik lépés az értékesítésre kerülő termék/szolgálatás fejlesztése, amit a minimum viable product (MVP) termékkel indítunk, és iteratív módon, agilis fejlesztési módszerrel fejlesztünk.  A fejlesztés során a lehető legrövidebb iterációkkal az üzletfejlesztés minden változtatása után ellenőrizzük, hogy a legutolsó változtatás közelebb vitt-e minket a fenntartható üzleti modell kialakításához vagy sem.  Ha igen, megtartjuk a fejlesztést, ha nem, visszalépünk és más változtatással próbálkozunk.
Amint elértük a profitabilitási pontot, a vállalkozás megtalálta a fenntartható üzleti modellt, és a fókusz átkerül a növekedésre.

Milyen eredményt várhatunk tőle?
A módszer nem az üzletfejlesztés sikerét garantálja, hanem csak azt, hogy a lehető legkevesebb erőforrás felhasználásával tudjuk kideríteni, hogy az adott üzleti innováció életképes-e. Az innovációs csapat termelékenysége megnő, sokkal gyorsabban, kevesebb erőforrást felhasználva tudja az adott üzleti ötlet lehetőségeit módszeresen feltérképezni, a finanszírozó számára a teljes tevékenység átlátható és jól strukturált marad.

Tipikus kérdések

  • Miért hívják Lean Startupnak a módszert, mi köze a Leanhez?

    A módszer alapja a Lean megközelítés – az ügyfélérték van a centrumban, a munka során a termelékenység a veszteségek korai felismerésével növelhető, és miután sok a bizonytalanság, ezért iteratív, próbálkozás alapú fejlesztést végzünk.

  • Csak startupok használhatják a módszert? Mi a helyzet a közép- és nagyvállalatokkal?

    A Lean Startup mindenhol használható, ahol egy új ötlet (termék, szolgáltatás) fejlesztése merül fel, függetlenül attól, hogy valós vagy belső felhasználóról van-e szó. Belső felhasználók esetén a megtérülésszámítás a vállalati modellnek megfelelő lesz.

  • Mi a hasonlóság és a különbség a Lean Startup és a Design Thinking között?

    Mindkét módszer azt keresi, hogy egy új fejlesztés folyamán az ügyfelek számára mi jelent értéket, és erre fűzi fel az innovációs tevékenységet. A Lean Startup arra kíváncsi, hogy mi az a minimum termék, amiért már hajlandók az ügyfelek fizetni – hogy a terméket, szolgáltatást be tudjuk vezeti és utána folyamatosan javítsuk azt, a Design Thinking viszont a termék/szolgáltatás sikerének maximalizálására törekszik azzal, hogy feltérképezi az ügyfelek teljes szempontrendszerét.

Rólunk mondták

Anonim ügyfél

Végre releváns dolgokról tudtam beszélni az üzleti vezetővel, és alig hagyott elmenni.


Keresd szakértőnket

Vityi Péter Ügyvezető partner
Írj nekünk!