Barion Pixel

„Kedden kitaláltuk, pénteken véghez vittük” – az Ilcsi sikersztori

2020 szeptember 22.

Interjú Bakos Annamáriával, az Intelligent Marketing képzésünk egykori hallgatójával

A koronavírus-járvány fenekestül felforgatta a kozmetikusok személyes ajánlására épülő Ilcsi eladási metódusait. Habár webshopuk már volt, valahogy életet és szakértelmet kellett bele lehelni a teljes lezárás ideje alatt. Bakos Annamária, az Ilcsi marketing managere mesél arról, hogy a KÜRT Akadémia Intelligent Marketing képzése miként segítette őket abban, hogy a válságban teljesen újratervezzenek, és a digitalizáció és adatalapú marketing élére álljanak.

Miért szeretted volna képezni magadat?

Online marketingesként fontosnak tartom, hogy naprakész tudásom legyen. Ez a szakma elképesztő sebességgel fejlődik. Persze vannak nagyon jó blogok, közösségimédia-oldalak, ahol erről lehet nagyon jó információkat olvasni, de a bődületes információtömegből nagyon nehéz kiszűrni a valóban hasznos és pontos dolgokat. Konferenciákra is járok, de ott a 20-30 perces előadások többnyire az önmarketingről szólnak, ritka az olyan tartalmas előadás, ami valóban inspirál vagy hasznos tudást, újdonságot nyújt. Ez pedig szintén nagyon fontos egy marketinges számára, mert könnyen bedarálják a mindennapok feladatai. Befolyásolnak minket a vezetőink, a kollégáink ízlésvilága vagy akarata, és így könnyen elveszíthetjük a kreatív marketingszemléletünket és a legfontosabb dolgot, amit sose lenne szabad elfelejteni: a vevőinkért vagyunk, az ő érdekeiket kell képviselnünk. Meg kell őrizni a marketing „mindset”-et. Fontosak ezek a képzések, hogy ezekre újra és újra emlékeztessük magunkat, kreatív, szakmabeli emberek közt legyünk, és tanuljunk tőlük. Így magabiztosan, szakmai megalapozottsággal együtt tudunk érvelni egy-egy döntés, vagy új projekt indítása mellett.

Hogyhogy a KÜRT Akadémia Intelligent Marketing képzését választottad végül?

Molnár Ferenc, a cégünk tulajdonosának ajánlására és bátorítására a cégünk ügyvezető igazgatója ajánlotta fel a lehetőséget, ugyanis ő elhatározta, hogy beiratkozik a képzésre. Utánanéztem, és azonnal kedvet kaptam hozzá, hiszen láttam, hogy nagyon naprakész a tematika, és az oktatógárda is nagyon profi. A KÜRT Akadémiáról már sok jót hallottam korábban, így bíztam benne, hogy itt magas színvonalú oktatásban lesz részem. Így vele együtt – és még egy kollégámmal – hárman is elvégeztük az Intelligent Marketing képzést.

Bakos Annamária átveszi oklevelét Schlégl Tímeától, az Intelligent Marketing képzés vezetőjétől.

Melyik alkalmak voltak számodra a leginkább gondolatébresztők?

Az egyik mindjárt az elején: Vityi Péter előadása arról, hogy a hagyományos cégstruktúra, hierarchia már elavulttá kezd válni, és nem szabad kapaszkodni mindenáron a szigorúan vett éves tervezésekhez. Folyamatosan figyelnünk kell a környezetünk és a piacunk változásait, készen kell állni arra, hogy egyik napról a másikra akár 180 fokos fordulatot tegyünk. A képzés végére pedig a koronavírus-járvány hatására pontosan ez történt velünk. A friss élmények hatására nem keseredtünk el, és tudtuk mit kell tennünk: félredobtunk mindent, és azonnal ötletelésbe kezdtünk, mindezt teljes energiabefektetéssel. Amit kedden kitaláltunk, azt péntekre véghez vittük.

Nagyon tetszett Bogár Bence előadása a Design Thinkingről, ami sokat segít abban, hogy hogyan lehet egy problémát, ötletet, fejlesztést, projektet átgondolni, megtervezni, és beilleszteni a meglévő eszközeink közé.

Pőcze Balázs pedig megmutatta nekünk, hogy amikor már azt hinnénk, hogy ebben a hatalmas reklámzajban, amiben élünk, szinte lehetetlen újdonsággal, vagy ütős kampánnyal kitűnni, és ez csak a legnagyobb ügynökségeknek vagy legprofibb szakembereknek sikerülhet: valójában mi magunk is képesek vagyunk rá. Csak merészség kell hozzá, fantázia, és az, hogy ismerjük az érdeklődőinket, empatikusak legyünk, és kitaláljuk, mire vágynak.

Papp Gábor előadása szintén nagyon sok szempontból volt gondolatébresztő. Rámutatott mennyire sok eszköz van arra, hogy feltérképezzük a konkurenciánkat, a saját értékeinket, és azt, hogyan találjuk meg, mi a leghasznosabb tartalom a vevőinknek, amit előállíthatunk.

Milyen volt a közösség a képzésen?

Szerintem nagy szerencsénk volt ezzel a csapattal. Élvezet volt a munka minden alkalommal. Bármilyen nehéz nap után érkeztünk meg a képzésre, mindig jó élményt adtak a kis miniworkshopok. Mindenki komolyan vette a munkát, és olyan dolgokat hoztunk létre, amin sokszor magunk is meglepődtünk, és bármikor megállná a helyét a valóságban is. Persze a komolyság nem mindig volt jellemző, sokszor születtek humoros ötletek, de azokból is nagyon jól meg lehetett érteni a folyamatokat, és hogy miért csináljuk. Talán még jobban is. Szó szerint játszva tanultuk meg és értettük meg az adott órák üzeneteit.

A képzés előtt mit jelentett számodra a digitalizáció, agilitás, és miben változott ebben a hozzáállásod, ha változott?

Korábban a digitalizáció számomra egy folyamat volt, ami, ha akarjuk, ha nem, elér minket, és tartanunk kell a lépést vele. Figyelni kell a konkurenseink lépését, hogy ne maradjunk le. A képzés óta pedig arra törekszem, hogy lépésről lépésre eljussunk oda, hogy ez megváltozzon, és megforduljon.

Említetted, hogy a vírusválság hatására újraterveztetek sok mindent. Miben változott a működésetek, marketingetek?

Amikor bejött Magyarországra is a vírusválság, az nagyon ijesztő volt az Ilcsi számára. Világossá vált, hogy a webshopunk az egyetlen eszköz, ahol el tudjuk látni a vevőinket, így minden figyelmünk és kapacitásunk az online eladásokra terelődött. Még a gyártástól is kaptunk segítséget a tartalomkészítéshez.

Korábban csak kozmetikusokon keresztül lehetett hozzájutni a termékeinkhez, akik bőrdiagnosztika után ajánlották azokat, de nem lehetett tovább figyelmen kívül hagyni az óriási igényt az Ilcsi rajongók részéről, hogy webshopban szeretnének vásárolni. Már az online kereskedelem elindítása is nagy kihívás volt: ki kellett találnunk, hogyan tudjuk megtartani a kozmetikusi szakértelem fontosságát, a hitelességünket, és megadni a lehetőséget a vevőinknek, felhasználóbarát módon hozzájuthassanak termékeinkhez. A kozmetikusainkkal is meg kellett értetnünk azt, hogyha mi nem lépjük meg, majd meglépi más, aki nem fog hangsúlyt fektetni a kozmetikába járás fontosságára. Mi arra is használtuk a webshopot, hogy minél szélesebb réteg megismerje az Ilcsit, és őket betereljük hozzájuk is. Óriási szerencse, hogy ezt idejében megléptük.

Tünde chaten segít megtalálni a vásárló számára legmegfelelőbb termék-összeállítást.

A korlátozások miatt a kozmetikák bezártak. Ez nem csak a bevételkiesések miatt érintett minket rosszul – a kozmetikusaink nagyon közel állnak hozzánk, tenni szerettünk volna valamit, amivel segíthetünk – ugyanakkor a vendégeiket sem szerettük volna magukra hagyni. Szerencsére a minőségi bőrápolásra a karantén alatt is fennmaradt az igény.

Már régóta gondolkodtam azon, hogy a tavalyi évben elindult webshopunkról hiányzik az a szakértelem és segítség, ami az Ilcsi filozófia része, és ezt hogyan lehetne megoldani. Közel 130 termékünk van, ebből kiválasztani a megfelelőt nem kis feladat egy új vásárló számára. Már korábban is megfordult a fejemben az online chat gondolata – de szinte lehetetlennek tűnt olyat találni, aki ért a termékeinkhez és nem kozmetikusként dolgozik. Az online bőrdiagnosztika pedig egy újabb nagy lépés lett volna a márka modernizációjában, ami még akkor korai lett volna. A Covid hatására viszont minden megváltozott, minden a digitális térbe helyeződött át, mindeközben a szakértőink tétlenül ültek otthon. Ekkor jött a megvilágosodás, hogy itt az ideje bevezetni az online chatet a webshopunkra, ahol maguk a kozmetikusaink fogják megválaszolni a vevők kérdéseit. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy a kollégáim és a vezetőim maximálisan támogattak, és minden segítséget megadtak a projekthez. Együtt találtuk ki, hogyan profitálhatnak ebből a kozmetikusaink, hogyan tudjuk visszamérni, hogy a szaktanácsadásaik hatására vásároltak, hogy abból aztán jutalékot adhassunk. Erre a megoldás a kedvezményes webshop kupon volt: mindenki egyedi kódot kapott, a vásárlót pedig kedvezménnyel és ingyenes szállítással jutalmaztuk azért, hogy igénybe vette a szolgáltatást.

A legnagyobb nehézség az egészben az volt, hogy eldöntsük, mennyi erőforrással induljunk neki: melyik időszakban, hány órában kezdjenek neki, és kell-e több kozmetikus egyszerre. Féltünk attól is, hogy túl nagy, de attól is, hogy túl kicsi lesz az érdeklődés. Arra nem volt időnk, hogy hosszas piackutatást végezzünk, hasonló példáról sem tudunk a piacon. Ahogy említettem: kedden kitaláltuk, pénteken indítottuk is a szolgáltatást. Végül a saját szalonunk három kozmetikusával, és óvatos, fokozatos hírveréssel indultunk neki. Nagyon izgalmas volt az első pillanat amikor elérhetővé tettük a chatablakot, és vártuk az első vásárló üzenetét. Persze az első napok még nagyon nyugodtak voltak, idő volt mire felkapott lett az oldalon a szolgáltatás – de ez így is volt jó, volt idejük megszokni és megtanulni a programot, én pedig közben folyamatosan finomhangoltam, fejlesztettem a program beállításait.

A kedvezményes kupon ötletét pedig később kiterjesztettük a többi referenciakozmetikusainkra is, akik szívesen részt vettek benne, és saját felületeiken kommunikálták a kedvezmény lehetőségét, és felajánlották azt is, hogy kérjenek tanácsot tőlük a választásban. Ezzel segítettük őket abban is, hogy szoros kapcsolatban maradhassanak vendégeikkel, és egy kis támogatást is tudtunk adni a talpon maradáshoz.

A chat és a kedvezménykuponok meghozták a várt hatást, és rövid időn belül már jelentős részét tették ki a webshop forgalmának. A chates csapat annyira megszerette a chatet, hogy szívesen vállalták a korlátozások feloldása után is – a későbbiekben már bevontuk több referenciakozmetikusunkat is a szolgáltatásba, így be tudják osztani egymás közt, hogy minden nap legyen lehetőség velük élőben konzultálni. Remek kis csapatot alkotnak, külön messenger csoportban támogatják egymást is szakmailag. A többi kozmetikus számára elérhető kupont pedig felváltotta az Ilcsim online tanácsadó rendszer, amiben a résztvevő kozmetikusok – most már személyes bőrdiagnosztika után - a webshopon keresztül pár kattintással összeállíthatják a termékajánlót, a rendszer pedig kiküldi a vásárlóiknak a kedvezményes kuponnal együtt.

A fenti példán túl van olyan terület a működésetekben, amelyben változást hozott a képzés?

Nincs megállás továbbra sem. Már korábban is megfogalmazódott az igény arra, hogy legyen automatizált hírlevél rendszerünk, de a képzés megmutatta, hogyan lássuk ezt még nagyobban: mennyire fontos, hogy központosítsuk az adatainkat, és itt a lehető legtöbb információt összegyűjtsük a vásárlóinkról, kozmetikusainkról. A nekik megfelelő üzeneteket és ajánlatokat már adatalapon találtunk ki. Nagyon tanulságos volt maga a folyamat, nagyon sok újat megtudtunk a vevőinkről. A fejlesztés hamarosan kész, napokon belül élesítjük ezt a projektet is, de állandó munka lesz ezentúl tesztelni, és tovább bővíteni.

Érdekel az Intelligent Marketing képzés

2020 szeptember 22.

Hozzászólások

Kapcsolódó cikkek