KÜRT Akadémia Live #2 – 7 izgalmas gondolat a rugalmasan alkalmazkodó vállalatokról és vezetőkről

2020 április 24.

A 2020. április 22-ei beszélgetésen Byssz Róbert, a Philips globális transzformációs igazgatója, Kürti Tom, a KÜRT Akadémia tulajdonos-intézményvezetője és Márky Ádám orvos, rezilienciakutató beszélgettek arról, hogy vajon milyen döntéseket hoz meg egy reziliens vállalat, és hogy a vezetők milyen kihívásokkal néznek most szembe. 7 izgalmas gondolatot osztunk meg veletek, ha kíváncsiak vagytok az egész eseményre, akkor nézzétek vissza felvételről!

1. Reziliencia = rugalmas alkalmazkodóképesség

Sokszor rugalmas ellenállóképességként definiálják a reziliencia fogalmát, holott a fogalom pszichológiai jelentésére a rugalmas alkalmazkodóképesség jobban illik. Ádám az elalvás példájával illusztrálta a különbséget: általában azért alszunk el nehezen, mert napközben feladatokat oldunk meg folyamatosan, és az elalvást is egy feladatként próbáljuk megoldani, mintha azt csinálni lehetne. Pedig az elalvást nem lehet megcsinálni, nem ellen kell állnunk, hanem rugalmasan alkalmazkodnak kell a helyzethez. Hagynunk kell, hogy “megtörténjen az elalvás”.

 2. Ti hogy maradtok észnél?

Robi megnövelte a sportolási alkalmainak számát, eddig heti négyszer mozgott, most, hogy pótolja a kieső fizikai aktivitást, heti hatra emelte ezt a számot. Akárcsak Tom, aki a hegyi bringázásban éli ki mozgásigényét heti két-háromszor három órában. Ádám amellett, hogy sokat kertészkedik mostanában, a fix home office-os időbeosztásban hisz: minden nap ugyanakkor kezd, ugyanakkor tart egy hosszabb ebédszünetet a családjával, és igyekszik ugyanakkor befejezni a munkát. 

3. Kérdezd azokat, akik tapasztaltak a távmunkában!

Egy olyan 400 fős csapat tagja Robi, amely a világ sok pontjáról, távolról dolgozik már évek óta - és elmondása szerint annak ellenére, hogy legfeljebb 80 emberrel találkozott közülük élőben, nagyon jó a csapatkohézió. Tapasztaltak abban, amibe most a világ hirtelen került. Ezt felismerte a cégük, és tőlük kért tanácsot a globális csapat: ti hogyan csináljátok? Hogyan építetek csapatot? A tanácsaik alapján egy hét alatt fel tudott arra készülni a vállalat, hogy a vezetőket miként tréningezzék az új helyzetre.

4. A munkahelyi személyiség és otthoni személyiség összeér

Tom felvetette, hogy azzal a problémával is most szembesülnek sokan, hogy a munkahelyen “üzemeltetett” személyiség és az, aki otthon vagy, most nehezebben szétválasztható. Ádám a vele megosztott történetekből is ezt látja: cégvezetőként, középvezetőként eddig minden úgy történt, ahogy akartad, voltál valaki - most viszont otthonról dolgozva lehet, hogy felmerül benned a kérdés, hogy ki vagy te valójában a díszletek nélkül?  A személyiségednek az a része, ami dolgozott, amit építettél, életed nagy részét kitette - megszűnt. Maradt a puszta valóság, ott ülsz a számítógépnél az otthonodban. 

Robi, tapasztalt otthonról dolgozó, kissé provokatívan megpengette, hogy nem szereti, amikor work-life balance-ról beszélünk, mintha a work és a life szétválasztható lenne, és más lennél a munkahelyen, és más a privát életben. Vajon azért nem lenne valaki nagy ember, mert elcsattog mögötte a gyereke? Kérdezte költőien, és hozzátette, hogy már vagy tíz nyelven hallotta azt a mondatot, hogy "apa, pisilni kell", de ettől nem gondolta kevésbé kompetensnek a kollégáit.

5. Told be a családi ezüstöt!

A 2008-as válság után 2000 céget megvizsgáltak, hogy megnézzék, kik tudtak a leggyorsabban talpra állni. Robi szerint a kutatás következtetése szerint reziliens cégek valójában inkább embertelen döntéseket hozó cégek voltak. Azokat hozta ki ez a kutatás jól reagálónak, amelyek a leghamarabb rúgták ki az alkalmazottaikat. Szerinte ez a mostani válság más, és szerinte a legfontosabb érték az ember. Az a cég fog jól teljesíteni, amelyik motivált csapattal vág majd neki az újraindulásnak. Tom family business-eket vizsgáló kutatást említett, mely szerint a 2008-as válság után azok a családi cégek álltak talpra leghamarabb, amelyek természetszerűleg “tolták be” a családi ezüstöt. Szerinte most kell termék- és szolgáltatásfejlesztésre időt fordítani, hogy amikor a piacok újra fellendülnek, rögtön repülő rajtot tudjanak a cégek venni. 

6. 30% hazamegy holnap vs. mindenkinek fizucsökkentés

Robi két pozitív válságkezelési példát osztott meg, az egyiket a saját munkahelyén, ahol átszervezték a gyártást: több helyen, diverzifikáltabban végzik, hogy ne kelljen elküldeni az embereket. A másik pedig egy, a Philipstől már kivált cég, amely szintén követendő megoldást talált. 40 000 dolgozójuk van a világon. Dönteniük kellett, hogy vagy elküldik az emberek 30%-át, vagy más megoldást találnak. Ez utóbbit választották: inkább az összes dolgozójukat átrakták 4 napos szerződésre, 20%-os fizetéscsökkentéssel, a menedzsmenttagoknak pedig 40%-kal csökkentették a fizetését.

7. Válságban ráfókuszálunk a bajra

Ádám szerint egy ilyen kaliberű válság idején nagyon ráfókuszálunk a bajra - és ez nem egy jó értelemben vett fókuszáltság, hanem kizárólag a problémára fókuszálunk. Sok vezető semmi másra nem tud figyelni, csak arra, hogy “úristen, mi lesz a cégemmel”. Ádám szerint fontos, hogy elfogadjuk, hogy feszültek vagyunk, és próbáljunk meg hátralépni, és ezektől az érzésektől függetlenül érték mentén cselekedni. De ehhez elfogadás és együttérzés kell magunkkal és a munkatársainkkal szemben. Ekkor jöhet létre az együttműködés, különben mindenki csak menti a saját irháját és vagdalkozik.

Két pro tipp Robitól: 

  • Hat hétre előre megadott 30 és 60 perces slotokat a naptárában, amelyeket a Facebook-ismerősei és a LinkedIn-partnerei számára hirdetett meg. Ezt ők szabadon befoglalhatják, ha szeretnének négyszemközt beszélgetni Robival - így évek óta nem látott ismerősökkel vagy régi munkatársakkal tud újra találkozni. Ezt egy eredetileg sales-eseknek fejlesztett rendszer egyfelhasználós, ingyenes változatában könnyen be tudta állítani, és így a rendszer mindent automatikusan megszervez neki.
  • Feketeöves homeofficerként egy ingyenes alkalmazást ajánlott, ami kiszűri a háttérzajokat az online beszélgetésekből.
Nézd meg a teljes beszélgetést felvételről!

Mi az a KÜRT Akadémia Live?

Heti rendszerességű élő, online beszélgetéssorozat, ahol meghívott vendégekkel a vírushelyzet különböző aspektusait járjuk körül, hangosan morfondírozunk a fellelhető hard adatok és a kérdés soft vonatkozásai alapján.

Vegyél részta következő KÜRT Akadémia Live-onélőben!

2020 április 24.

Hozzászólások