Üzleti modell térkép

Business Model Canvas

Mi az az üzleti modell térkép?
Az üzleti modell térkép, eredeti nevén Business Model Canvas (BMC) olyan egyszerű keretrendszer, amely a vállalat működésének kulcs aspektusait tartalmazza – közös platformot hozva létre a vállalat különböző szakterületi vezetőinek az együtt gondolkodáshoz, helyzetértékeléshez, lehetséges stratégiai irányok kijelöléséhez.

Milyen problémára ad választ?
Minden vállalat célja az értékteremtési folyamat működtetése és folyamatos javítása, melyben a különböző területek tevékenysége – marketing, értékesítés, gyártás, szerviz – szorosan összefügg. A hatékony változáskezelés és stratégiatervezés alapja, hogy az üzlet minden aspektusát egyszerre lássuk és a menedzsment egy nyelvet beszéljen – a Business Model Canvas ezt biztosítja.

Mik a főbb lépései?
A BMC egy egyszerű űrlap (template), melynek 9 mezőjében megadott adatokkal bármilyen vállalat működését – üzleti modelljét le lehet írni.
Működő vállalat esetén kitöltjük a mezőket, ezzel a jelenlegi üzleti modellt és működést dokumentáltuk. A modell együttes kitöltése közös gondolkodási alapot ad a vezetőségnek, általában már ekkor előkerülnek gondolkodásbéli különbségek, eltérések a jelenlegi működésről, melyek tisztázása nagyban javítja az elkülönülő vállalati területek megértését és segíti az együttműködés javítását.
A jelen működés felvázolása után lehet fókuszálni a nem kellő hatékonysággal működő területek azonosítására és a fejlesztési lehetőségek számbavételére. Miután a vállalat összes kulcs tevékenysége szerepel a BMC-n, nemcsak az inkrementális fejlesztési lehetőségek és ezek összefüggéseinek azonosítása válik egyszerűvé, hanem használható más üzleti modell szcenáriók feltérképezésére, szimulációjára.
A BMC közepén a vállalat termék- és értékajánlata szerepel, emlékeztetve mindenkit az ügyfélérték-központú működés fontosságára.

Milyen eredményt várhatunk tőle
A BMC nagyon egyszerű eszköz a menedzsment közös platformon való gondolkodásának megteremtésére, a stratégiai célok és összefüggések definiálására. Közös nyelvet és megértést teremt a vezetőség tagjaiban, egyértelműen és összefüggésében mutatja a vállalat működését ezzel segítve a megfelelő fejlesztési irányok kijelölését.

Tipikus kérdések

  • Van-e speciális módszer, kérdéssor a BMC kitöltéséhez?
    A canvas kitöltését segítik a mezőkhöz a template-ben megtalálható kérdések. A javasolt sorrend mezőpárokat tartalmaz: értékajánlat - ügyfélszegmens, kapcsolat - csatorna, partnerek - kulcs tevékenységek - erőforrások, bevételek – kiadások.
  • Mennyi időbe telik kitölteni a BMC-t?
    A BMC kitöltése jellemzően fél napos / egy napos tevékenység egy vállalat felsővezetése számára.
  • Milyen vállalatnak érdemes BMC-t használni?
    Gyakorlatilag mérettől és fejlettségi foktól függetlenül érdemes a BMC-t kitölteni – hiszen minden vállalatnak van üzleti modellje. Tapasztalatok szerint az üzleti modell dokumentálása sokat segít abban, hogy a fejlesztési, hatékonyságjavítási ötleteinket strukturálni és priorizálni tudjuk. A canvas segít abban, hogy egyszerre, egy A4-es lapon lássuk a vállalat lehetőségeit és problémáit.


Keresd szakértőnket

Vityi Péter Ügyvezető partner
Írj nekünk!

Akik minket választottak

  • SPAR Magyarország

    SPAR Magyarország

  • T-Systems Magyarország

    T-Systems Magyarország

  • Schiller Autó Család

    Schiller Autó Család

  • Észak-Mo-i Környezetvédelmi kft.

    Észak-Mo-i Környezetvédelmi kft.

  • Fino food

    Fino food