Az IT szerepe a digitális transzformációs projekteknél

2019 szeptember 6.

Egyre több cég megy keresztül digitális transzformáción, hogy megújítsa üzleti stratégiáját és új lehetőségre bukkanjon. Vajon hogyan érinti ez az IT szerepét?

A digitális átalakulás zavaros fogalom lehet (mint régebben pl. a felhő vagy a Big Data), különböző dolgokat jelenthet különböző embereknek. Azonban azzal mindenki egyetért, hogy egyre több vállalat építi be a digitális technológiákat a mindennapi működésbe, mint a megújult üzleti stratégia kiemelt része.

A digitális szolgáltatások középpontjában továbbra is az informatikai üzletág áll, azonban üzleti szempontból egyre nagyobb az elvárás, hogy más csapatokkal az együttműködési képességét javítsa. Ez abból is látszik, hogy a marketing és az ügyfélszolgálat szakemberei már az IT-vel párhuzamosan küzdenek azért, hogy ők töltsék be a digitális transzformációs projektek vezetői szerepét.

A digitális transzformációs projektek azonban nem könnyen értelmezhetőek és világosak mindenki részére. Miközben új lehetőségeket akarunk teremteni a transzformáció segítségével, ezek gyakran igényelnek hozzáférést a meglévő IT rendszerekben jelenleg össze-vissza tárolt információkhoz. Hogyan is lehet áthidalni azt a problémát, hogy a lehető legmodernebb digitális kiszolgálást nyújtsuk az ügyfeleknek, ha a használni kívánt adatok nehezen hozzáférhető helyeken vannak jelenleg?

A megoldás, hogy teljesen másképp gondolkodjunk a digitális transzformációról: meg kell találni az egyensúlyt a megfelelő emberek, eszközök, és keretrendszerek között. Ez magában foglalja az IT és az "üzlet" gondolkodásmódjának megváltoztatását már a projekt elejétől fogva. Ideértve az IT feladatok végrehajtását a "hagyományos" stílustól az agilisabb módszertanok felé is (pl. scrum).

A digitális projektek önmagukban mindig is inkább iteratívak voltak, mint a hagyományos IT implementációk. Ennek oka történelmi: az online szolgáltatások és weboldalak középpontjában az információ szolgáltatása áll(t), amik - a piaci igényekhez igazítva - könnyebben módosíthatóak, komolyabb költségek nélkül is. Vagy gondoljunk egy ERP rendszer bevezetésére,amikor egy menet közbeni módosítás felborítaná a tervezett hardver és szoftver költségeket, nem is beszélve a határidőről - ami komoly presztízs veszteséget jelent az IT számára. Ezzel ellentétben az agilis/digitális projektekben a célok folyamatosan változnak, ami teljesen más megközelítést igényel.

Sok esetben a nyílt forráskódú eszközöknek, és az agilis módszertanoknak ki kell egészíteni a meglévő IT eszközöket és a működést. A régebbi rendszerek kompatibilissé tételére sok lehetőség létezik. Az adatformátumok és a programozási felületek (API) közötti technikai integráció mellett azonban az IT menedzsment oldallal is foglalkozni kell: nagyszabású, hónapokig tartó feladatok mellett fel kell készülni a gyorsabb/agilisebb projektekre is, amik pár hét alatt hoznak üzleti eredményeket.

Ez a  projektek hosszúságában lévő különbség a "hagyományos" informatika egyik legnagyobb kihívása. Hiányzik az a képesség, hogy gyors eredményeket mutasson be az "üzlet" felé az IT projektek haladásában, pedig egyre gyakrabban ez az elvárt igény. Emellett egyre több digitális bennszülött van a munkahelyen, sőt növekvő számú olyan ember van a menedzsment szerepben, akik technikai hozzáértéssel rendelkeznek. Számukra a "hagyományos" IT vörös posztó.

Ezek az elvárások egyre több "Twitter-mentalitást" eredményez az IT vezetők körében. Ez pedig gyorsabb és láthatóbb projektfejlesztést és eredményeket hoz. Ezzel együtt az üzleti lehetőségek sokkal gyorsabban mozognak a digitális világban, ezért az informatikai támogatásnak lépést kell tartaniuk velük, hogy versenyképes maradhasson a cég.

A különböző hosszúságú projektek menedzselésének kezelése komoly fejtörést okoz az IT vezetőknek, hogy miről mikor számoljanak be az üzleti partnereiknek. Egy olyan digitális dashboard összeállításával, amely mindenki számára elérhető például a futó projektekről, az IT javíthatja az üzleti csapatokkal való együttműködését. Ugyanakkor ez a dashboard segítséget nyújt az üzleti oldalnak az IT-vel való együttműködéshez a követelmények kezelésének pontosítására. Ez a fajta megközelítés elengedhetetlen az üzleti és a technológiai érdekeltek közötti sikeres együttműködéshez, mivel lebontja a szervezetben létező falakat.

A digitális projektek másik eleme az új eszközökkel és megközelítésekkel való kísérletezési hajlandóság. Számos szervezet tapasztalata az, hogy az informatikai projektek vagy sikert vagy kudarcot jelentenek, nincs köztes állapot. Ez egy kockázat viseléssel ellentétes gondolkodásmódot alakít ki. Ennek következtében a szervezetek elveszítik azt a képességet, hogy új projekteket próbáljanak ki és - igények szerint - azokat gyorsan  megváltoztassák. A legtöbb sikeres start-up pedig pont így működik.

Ezt a problémát úgy lehet elkerülni vagy minimalizálni, hogy megvizsgáljuk mekkora kísérletezési "tűrőképessége" van a cégnek, anélkül, hogy egy projektet kudarcnak ítéljen meg. A kísérletezési hajlandóság növelése az üzleti oldalon is felszabadíthatja az informatikai megoldások kezelését. Könnyebben lehet kipróbálni alacsony költségű és rugalmas technikai eszközöket és környezeteket. Ez egy fontos módja az üzletágak közötti együttmûködésnek, ha agilis projekteket akarunk megvalósítani.

Az ilyen mértékű szabadság megteremtésére az informatika hatékonyabbá válik, és bátorítva van a kísérletezésre. De ugyanakkor képesnek kell lenni arra, hogy felmérjék a kockázatok mértéket is, nehogy átessünk a "ló túlsó felére". Ennek a képességnek a felélesztése alapvető fontosságú a digitális projekteknél, hogy a "go / no-go" döntéseket gyorsan meghozzuk.

A digitális transzformációval foglalkozó vállalatok számára számos projektet kell elindítani, hogy kezdeményezéseik sikeresek legyenek. Ahogy például a cloud computing robbanásszerű használatával a CIO-k, sokkal jobban megtanulták az SLA-menedzsmentet, a digitális átalakuláshoz is új készségek és ismeretek fejlesztésére lesz szükség.

Ez jellemzően magában foglalja a többi üzletág jobb megértését, az agilisabb és együttműködőbb módszertanok beemelését a mindennapokba, és a cég ügyfeleinek sokkal jobb megismerését.

Azok az informatikai vezetők, akik élni tudnak a digitális transzformáció adta lehetőségekkel, azok nagymértékben tudják pozitívan befolyásolni a cég jövőbeli sikerét.

2019 szeptember 6.

Hozzászólások