Hogyan befolyásolja a digitális technológia a vállalatok működését?

2019 szeptember 6.

Üdvözlet a WordPress-ben! Ez az első bejegyzés, amelyet lehet akár módosítani, akár törölni, aztán kezdődhet az írás, a tartalommal történő feltöltés.

A digitális technológia terjedése egyre több iparágban változtatja meg a vállalatok működését, túllépve a belső hatékonyság fejlesztésén - új ügyfél elérési módokat, új termék funkciókat és akár új üzleti modellek kialakítását lehetővé téve. Ha sikeres vezetői karrierben gondolkodik ma valaki, akkor számolnia kell azzal, hogy a ezek a technológiák döntően fogják befolyásolni vállalata/egysége sikerességét. Hogyan befolyásolják a digitális technológiák a vállalatok működését?

A digitális technológiák alkalmazása egy vállalatnál nem elsősorban informatikai kérdés. Ez egy olyan új síkra helyezi a vállalat jövőjét, amelyet nehéz első körben átlátni és értelmezni. A digitalizáció elhalasztása vagy elkerülése a legtöbb vállalat esetében egy hirtelen értékállóssági zavart fog okozni, amely gyorsan a cég leépüléséhez vezet. Ezt kell elkerülni tudatos felkészüléssel és a hatások megismerésével (legalább) a saját iparágunkban. A félreértések elkerülése érdekében leszögezem, hogy nem 6 hónap alatt kell (és nem is lehet) felkészülni erre a váltásra, hanem 18-36 hónappal kell erre szánni, a nagy kérdés azonban az, hogy mikor kezdődik el ez az időszak.

4 olyan terület van, amit a cégek alábecsülnek vagy könnyen elsiklanak felette. Nézzük meg ezek hogyan befolyásolják a céges működést:

EXPONENCIÁLIS TELJESÍTMÉNY NÖVEKEDÉS

Fontos megérteni, hogy más termelő eszközzel szemben a digitális technológiák teljesítménye drasztikusan 12-18 havonta duplázódik, vagyis ugyanazért a teljesítményért 12-18 hónap múlva fele áron szerezhetünk meg. E mellett az egész iparág az előfizetéses modell felé hajt –  felhő technológia esetén havi díjba kerül a számítógép, a szoftver és az üzemeltetés is.

ÜGYFELEK EGY KATTINTÁSNYIRA

A mobilok elterjedésével és az adathálózatok kiterjedésével minden ügyfél azonnal, mindig elérhető. Ennek persze a fordítottja is igaz, fogyasztóként minden gyártót/szolgáltatót azonnal elérek. Az a cég amelynek termékei/szolgáltatásai nincsennek jelen ebben a virtuális térben sok potenciális vásárlót veszít.

ÉRTÉKLÁNC

A digitalizáció diszruptív hatása itt fog legnagyobbat ütni a hagyományos vállalati működésen. Az új technológiákra (Blockchain, big data/mesterséges intelligencia, Internet-of-Things) épülő megoldások mind az értéklánc legértékesebb pontját – az ügyfél kapcsolatot fogják támadni, hisz aki közvetlen kapcsolatban áll az ügyféllel, általában ő diktál (funkciók, szállítás, elvárt minőség, ár) az értékláncban résztvevő többi vállalatnak – a beszállítóknak.

TERMÉK

Hagyományos értelemben amikor a termék kikerült az értékláncból a vállalatok csak az ügyfél aktív közreműködése (ügyfélszolgálat, szerviz, felmérések) esetén kaptak bármilyen információt a termék működéséről. A virtuális világ azonban el tudja érni a terméket bármely pillanatban -és ez új lehetőségek tárházát nyitja ki: új funkciók beépítése, használati minták gyűjtése, preventív karbantartás, használat alapú árazás.

HOGYAN LEHET EZEKRE A VÁLTOZÁSOKRA FELKÉSZÜLNI?

Nincs univerzális válasz erre a kérdésre. Sokan fogják meg a digitális transzformció valamelyik oldalát, de kevesen ismerik teljes komplexitását. Egyszerű lenne, ha klasszikus kultúraváltásként, új menedzsment módszertanok alkalmazásaként, egy technológia bevezetéseként, vagy ambiciózus stratégiaként keretezhetnénk, de igazi transzformációt csak az hozhat, ha mind a négy területet együtt fejlesztik. Tehát egy komoly digitális transzformációs projekt kezeli a következő kockázatokat:

  1. technológiaismeret és -alkalmazás a vállalaton belül
  2. megfelelő menedzsment módszertanok, agilitás bevezetése
  3. szervezeti kultúra
  4. stratégia.

A Kürt Akadémia Digitális Transzformációval foglalkozó szakértői csapata a lenti ábrán foglalta össze ezeket az összefüggéseket.

2019 szeptember 6.

Hozzászólások