Berta Zsuzsi elmeséli, hogy az A38-nak hogy segített az Agilis vezetők képzés a koronavírus-válságban
A járvány a zeneipart és a vendéglátást sújtotta az egyik legnagyobb mértékben. Ezek voltak az A38 két legfontosabb bástyái, így az A38 stábjának, köztük Berta Zsuzsinak, az A38 marketingvezetőjének komolyan újra kellett tervezniük stratégiájukat és működésüket. Zsuzsi korábban elvégezte az Intelligent Marketing képzésünket, most ősszel pedig az Agilis vezetők a digitális korban „diplomás” hallgatója lett. Mesélt motivációiról, fejlődésről, és arról, hogy az agilis hard skillek miként segítették őket a pandémiakrízisben.
Korábban elvégezted az Intelligent Marketing képzésünket is – visszatekintve, mit adott a képzés?
Az Intelligent Marketing képzés első évfolyamának kezdete szerencsésen egybeesett az A38 Hajóval való közös utam kezdetével. E-kereskedelmi performance és PPC marketing szakemberként nem nehéz belátni, hogy ha nem tartjuk a tempót a marketingtechnológiai eszközök változásával, az egyenlő a piaci értékünk zuhanásával. Tehát egyik oldalról mindenképp a már meglévő, mély szakmai elköteleződésem több egyéb szakmai irányból való megerősítése vezérelt. Ráadásul akkor ünnepeltük az A38 15. szülinapját, épp arculatot váltottunk, honlapot újítottunk, új YouTube-stratégiát izzítottunk az Akadémián oktatóként is többször megfordult Bodrogi Andrissal, egyszóval kellett a szellemi boost és az inspiráció annak érdekében, hogy látható megújulás szülessen (és utólag is büszke vagyok arra, hogy e projektjeink az azévi Kreatív Médiadesign versenyen arany- és ezüst díjakat is kaphattak, ami nyilván már csapatérdem). A másik ilyen tényező, hogy ehhez a munkához szükséges egy olyan széleskörű szakmai skill- és mindset, ami a képzés által is ígért “T-tudást” jelenti: specializáción felüli must-have nyitottság minden másra is, főleg, hogy az operatív menedzsment is a munkám része, így nem megengedhető, hogy ne értsem a különböző folyamatokat. Az Intelligent Marketing képzés elképesztően sokszínű térképet rajzolt fel e tekintetben, ráadásul egy olyan príma társasággal, akikkel azóta is jó a kapcsolat. Nagyon hálás ajándék, hogy ennyi idősen segíthettem például a képzésen megismert PR Agent kommunikációs ügynökség vezetőjének, Soós Eszternek a Volvo és Renault Trucks kampányaiban is.
És miért jelentkeztél az Agilis vezetők a digitális korban képzésünkre is?
Az Agilis vezetők képzéssel már régóta szemeztem, főleg hogy az egyik ügyvezetőnk is elvégezte a képzést, és elmondása szerint rengeteget adott neki. A kezdőlöketet azt hiszem egy beszélgetés adta meg Kürti Tommal, illetve hogy három év alatt egyre mélyebben elkezdtem érteni az A38 egyébként rendkívül komplex működési rendszerét, és ennek a fejlődési ívnek nem tudott nem része lenni, hogy szaporodtak a kérdéseim és parallel jobb munkatárs is akartam lenni. Úgy gondolom, hogy a képzés adta tudás egyértelműen értékteremtő egy olyan vállalati működésben, ahol a piaci, közszolgálati és termékfejlesztési oldal egyaránt kiemelt elemei az üzleti stratégiának – ebből a szempontból Magyarországon egyedülálló kincs és gyakorlóterep a Hajó. Így érkeztem meg az AV 10. évfolyamába.
Már a képzés neve is két fontos vezérelvet sugall: az agilitást és a digitalizációt. Kezdjük az elsővel: te mit értettél a képzés előtt agilitáson, és a képzés alatt milyen képed alakult ki erről a módszertanról?
Leginkább három dolgot: vállalati alkalmazkodó képességet, iteratív fejlődést és szervezeti transzparenciát, ugyanakkor mély ismeretem még nem volt a lean, a scrum és például a lean startup módszertanokról. A képzés szerintem egyébként nem “képet”, hanem konkrét hard skilleket ad – és ha bárki kételkedett is volna ebben, egyszer csak feltűnt Vityi Péter, és úgy csapódott ki minden bizonytalanság a szűrőnkön, mint annak a rendje. Örülök annak is, hogy a KÜRT Akadémia meetupokon bemutatott esettanulmányok mögötti folyamatok egzakt tudásként keretezték a prekoncepcióimat, és hogy most már világos, hogy az egyes működési rétegeinkben mely szisztémák alkalmazása releváns és kívánatos.
Te agilis vezetőnek tartod magadat?
Egyre inkább igyekszem azzá válni, tudva azt, hogy nagyon hosszú út áll még előttem. Sőt emberileg is rengeteget kell még érnem ahhoz, hogy mindig a szükséges fókuszt akarjam látni és az ehhez kellő kérdéseket tudjam – és merjem – feltenni. „Proaktív hatékonyság zoommal” kifejezetten kihívás pont a kreatív iparban működni (és nem is mindig fontos minden területen), de a kellő alázattal, egy jó adag optimizmussal és több év tudatos gyakorlással akár jó esélyeim is lehetnek, hogy egyre agilisebb vezetővé válhassak.
A digitális kort emlegetve: ti az A38 esetén milyen digitalizációs kihívások előtt álltatok a képzés elvégzése előtt? Milyen fontos céljaid voltak, amelyekhez a képzésen vártál inputot?
Jelenleg a saját vállalatirányítási rendszerünk és jó pár egyéb produkciós szolgáltatásunk fejlesztésén dolgozunk, kifejezetten nálam elég sok változás is történt a csapat összetételében és méretében. Az ebből fakadó folyamatoptimalizáció állandóan feladatokat ad a menedzsmentben is. Bár előbbi tengelyeken a szakmai szerepvállalásom nyilván inkább hídember-jellegű, utóbbi esetében, vagyis stábon belül operatíve rengeteg olyan workstream van, ahol az aktivitások tervezését más, nagyon határozott és nagyon különböző előfeltételi rendszert képző szervezeti outputok determinálják. Az ilyen frontokon felmerülő problémák esetében az áttételek kiszűrése és a redundanciacsökkentés a legfontosabb. Ezekre kétségkívül kerestem, keresem a leghatékonyabb megoldásokat, challengelve a selfish cost center-szerű gócpontjainkat. Az ehhez hasonló fejlesztéseink triggere és drivere általában egy valamilyen pályázati program vagy állami kötődésű megrendelés, a végeredmény viszont mindig megy a piacra is valamilyen formában.
Ami a (marketing) digitalizációs kihívásokat illeti, a számomra ideálisan betervezett, és a még 2-3 éven belül megvalósítandó projektek közül még jó pár hátravan, a legtöbb közülük a saját adatbázisunk és CMS-ünk továbbfejlesztéséről szól. A vizsgadolgozatomban ezen felépítendő projektek priorizációs keretrendszerét alkottam meg egy hibrid RICE- és WSJF-analízissel. Ehhez pedig itt kaptam szellemi löketet és bátorságot is.
Mely témák, előadások voltak a leginkább inspirálóak számodra?
Vityi Péter, Kürti Tom, Szvetelszky Zsuzsanna előadásai. Rengeteg kulcsmondatot egy az egyben átvettem tőlük és szerintem még 10-20 év múlva is használni fogom őket.
Hogyan élted meg, hogy online, majd hibrid alkalmakon tanultok? Mit adott, és mi az, ami esetleg nehezebb volt így?
Minden tekintetben le a kalappal a KÜRT Akadémia előtt, saját agilitásotokat bizonyítottátok az alternatív tanulási keretrendszerrel. A csoportközi személyes szinergiák és a networking így nyilván nem kaphattak akkora teret már a képzés legelejétől fogva, de úgy gondolom, idővel ez is valamennyire ki tudott alakulni még ilyen körülmények között is: az emberi természet mindenhez alkalmazkodik – és tanulóként még mindig “kényelmesebb” ez a helyzet, mint oktatási vezetőként. Technikailag hatalmas lépések történtek a képzési napok lebonyolításában, úgyhogy az élmény átadása így is teljes értékű volt részetekről. Hasonlóan egy online - offline koncert összehasonlításhoz, itt is csak azt lehet mondani, hogy ne keresd azt az érzést, amit eddig mindig megszoktál.
A koronavírus-válság nemcsak a képzés kereteit állította kihívás elé, hanem a ti mindennapi életeteket is felforgatta. Milyen nehézségekkel néztetek szembe, és azokat hogyan oldottátok meg? Az, hogy közben a képzés is zajlott, segített-e a megoldás megtalálásában?
A legérintettebb szektor egyik tagjaként egy olyan helyzetről beszélünk, amelyben zenepiaci és vendéglátói működésünk vagy nagyon korlátozott volt (mint például nyáron), vagy nem lehetséges (mint a jelenlegi szabályozásnak megfelelően épp). Az A38-nak idén az volt a legnagyobb feladata, hogy üzleti stratégiáját televíziós műsorgyártó stúdióként való működésében összpontosítsa. Agilis nyelven itt kellett sokat “leanesítenünk” annak érdekében, hogy a legnagyobb megrendelőinket még nagyobb kapacitást eszközölve lássuk el, parallel a teljes stábot meg is tartsuk. Az elmúlt évek egyébként is nem meglepő módon egyre jobban mutatták, hogy efelé tolódnak a revenue streamjeink, ennélfogva itt történik jelenleg a legtöbb optimalizáció: szakmailag, technikailag, érzelmileg. Jó kérdés, hogy ennek a tevékenységünknek a későbbiekben milyen módokon adunk piaci láthatóságot – ez ugye zsigerből már teljesen más szegmenseket is jelent a koncertlátogatóinkhoz képest.
A másik ilyen terület a kulturális IT-termékfejlesztési tevékenységünk, ami már egy iteratívabb történet, de örvendetes, hogy a piacon egyedülálló saját fejlesztésű vállalatirányítási, booking és jegyértékesítési rendszerünk megújítását már egy szakmailag felhatalmazott külsős product owner irányítja, és nemcsak házon belül e-mailezgetünk arról, hogy ezt ide kellene, azt meg oda. Egy ilyen nyitás önmagában hatalmas előrelépés a céges kultúránkban, amit én kifejezetten tudok üdvözölni.
Intelligent Marketing, Agilis vezetők a digitális korban… esetleg jelentkezel-e még valamelyik képzésünkre? 😊 Viccet félretéve, mik a terveid szakmai téren: az elkövetkező egy évben mit szeretnél (akár a tanultak alapján) megvalósítani?
Egyszer ráadásul naivan a csapatomat beültettem az egyik IOT-meetupotokra, aztán 1 óráig teljesen fogalmatlanul digitális gázórákat nézegettünk… Volt miért bocsánatot kérnem tőlük, na. Viccet én is félretéve, nagyon jó lenne AI-vonalon erősítenünk, mert a piacon egyedülálló kulturális adatkincset és archívumot őrzünk, és lehetne mit kezdeni vele sok más digitália-fronton, reflektálva itt is a pár kérdéssel feljebb adott válaszomra. 2021-ben minden bizonnyal erre is nyitunk. Azon felül, hogy megőrzöm a nálatok tanultakat, az előttünk álló időszakhoz való alkalmazkodásban szeretném mélyíteni is mindezt, és kihozni egy szakmailag magas szintű önazonosságot azokból a csapattagokból, akikért felelek. Rengeteg szakmai próbatétel és új projekt van előttünk, nem tartok attól, hogy ne ülhetnénk fel a szintlépések hullámaira közösen. Kiegészítve a fentieket, azt már elég rég megtanultam, hogy a többes szám első személyben definiált siker sokkal értékesebb és mélyebb, mint az egyes szám első személyben értendő élmény – így számomra a fenntartható, őszinte párbeszédekkel megtámogatott haladás és a profi szakmai értékteremtés jelentik a jövőbe vetett hitem alapját. Az viszont vitathatatlan, hogy maga az ember a legfontosabb kérdés.
Érdekel az Agilis vezetők képzés képzés
Hozzászólások