KÜRT Akadémia Live #8 – 7 kulcsgondolat a vállalati restartról

2020 június 12.

A vezetői transzparencia válságban még fontosabbá válik, mint korábban, az ügyfelek pedig a legnagyobb stratégiai erőforrásai lehetnek a krízismenedzsmentnek. Többek között erről beszélgetett Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Mizsei Szabolcs, digitális transzformációs szakértő, a KÜRT Akadémia június végén induló Restart Business Képzésének vezetője és Vityi Péter, a KÜRT Akadémia ügyvezetője, vállalati programjainak vezetője. Olvasd el a beszélgetés 7 kulcsgondolatát, vagy nézd vissza a teljes beszélgetést!

1. Az idei terveket ki kellett dobni?

Mi a gasztrópiacot akartuk jobban meghódítani: fitnesztermekbe, hotelekbe bekerülni - meséli Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. ügyvezetője. Ha két hónappal korábban elkezdjük, lehet, hogy tönkremegyünk - teszi hozzá, hiszen pont az a piac dőlt össze, ahol a növekedést tervezték. Amúgy sem szoktak 5 éves terveket készíteni, de most jó, ha pár hónapra előre láthatnak. Szerinte most sem a tervezésen múlt a vállalatok sikeressége, hanem többek között azon, hogy ki mennyire tudott alkalmazkodni.

Nálunk készültek éves tervek, de végig fel vagyunk készülve arra, hogy útközben tudjunk korrigálni - mesél Vityi Péter, a KÜRT Akadémia ügyvezetője, vállalati programjainak vezetője az általuk követett stratégiáról. A vírus a KÜRT Akadémia életét is felborította: hiszen a tevékenység nagyjából 40%-át képező nyílt képzéseket, melyek tantermi alkalmak, teljesen az online világba kellett költöztetni. Mivel agilis módszertant tanítunk - folytatta Péter - így “elővettük a könyvet”, és ahogy ott megvan írva, három hét alatt helyreráztuk a dolgokat. Végig kellett gondolniuk, hogy az értékajánlatot hogyan tudják megtartani: a 9 elemből álló Business Model Canvas-t hívták segítségül. Ahogy más cégeknél is, itt is mindenkinek rengeteg ötlete, jóslata volt, de fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy ezek hipotézisek, melyeket validálni kell.

Bankszektorban dolgozik tanácsadóként Mizsei Szabolcs, a KÜRT Akadémia transzformációs szakértője, így első sorból láthatta, ahogy a hitelezés a feje tetejére állt: a kormány moratóriuma, vagy a bankfiókok bezárása alapos újratervezésre kényszerítette a pénzintézeteket, és óvatosabb bevételi várakozások mentén alakították át az éves tervet. Ennek köszönhetően viszont a digitális kiszolgálás sokat fejlődött, például márciusban megjelentek az érintés nélküli hitelfelvételi lehetőségek.

2. Nem mindegy, hogyan tálalod

Egy vezetőnek egy kiszámíthatatlan, állandóan változó helyzetben számos szcenárióra fel kell készülnie. De nem mindegy, hogy ezeket a szcenáriókat hogyan tálalja a munkatársai felé - mondja Szabolcs. Elmesélt egy nemrég megtapasztalt helyzetet, amikor a vezető lényegében előzmények nélkül azt mondta a csapatának, hogy négy hetük van elérni egy adott eredményt, ha nem sikerül, szélnek eresztik a társaságot. A csapattagok gyomra összeugrott, elvesztették a pszichológiai biztonságérzetüket. Szabolcs azt tanácsolta a vezetőnek, hogy legközelebb formálja tevékenységgé a hipotézisét, ambiciózus feladatként tálalja azt, és ne a félelmet hangsúlyozza. Egy vezetőnek szerinte a legnagyobb krízisben is támogató-, vízióteremtő- és iránykijelölő szerepe van.

Naponta figyeltük, hogy a bevételeink hogyan alakulnak, melyik irányba mutatnak, és ezt a stábnak mindig transzparensen jeleztük - meséli Péter, aki hozzátette, hogy azért pánikot sem akartak kelteni, így akkor kommunikáltak, amikor már egyértelmű volt egy-egy változás.

Zoltánék esetén egy döntéshelyzet előtt álltak: vagy elbocsátanak, annak tudatában, hogy később a nagy munkanélküliség miatt könnyen találnak munkaerőt, vagy arra törekednek, hogy megtartsák az embereiket. Ez utóbbi mellett döntöttek: a menedzsment lemondott a bónuszokról, az irodai csapat bevállalta a fizetéscsökkentést. Ezeket az áldozatokat transzparensen kommunikálták a fizikai dolgozók felé, akik így azt érezhették, hogy az irodai csapat kiáll értük, ami Zoltán szerint ez egy nagyon erős csapategységet teremtett közöttük.

3. Erős a “változásizmunk”, az időjárás tréningezett minket

A globális felmelegedés hatására az időjárás sokszor szélsőséges és kiszámíthatatlan jelenségeket produkál, így Zoltánék az Eisberg Hunagry Kft.-nél megszokták, hogy folyamatosan előre nem látható hatásokra kell reagálniuk. Így most a koronavírus okozta állandóan változó környezetre is már rutinosan, megerősített “változásizommal” tudtak válaszolni. Például az Olaszországból beszállított áruk esetén sokszor nem tudhatták, hogy egyáltalán megérkezik-e az áru az országba.

4. Van, hogy a kapitány tengeribeteg

Zoltán a beszélgetésen megosztotta velünk személyes történetét is: októberben derült ki, hogy vastagbélrákja van, nyirokáttéttel. Megismerkedsz az ördöggel, és szembenézel azzal, hogy akár holnap meg is halhatsz, de élhetsz még sok-sok évig is - osztotta meg velünk Zoltán a lelki küzdelmeit. Amit az is nehezítette, hogy nem tudott bejárni a kezelések miatt a csapathoz a legyengült immunrendszere miatt. Van, hogy a kapitány tengeribeteg lesz, amikor elbújhat émelyegve, titokban a kabinjába, de ki is állhat a csapata elé felvállalva a nehézségeit - mondta Zoltán, aki így is tett, és ebben is a nyitottságot képviselte. Mint elmondta, ez még nagyobb kooperációra bírta a csapatot.

Magyar vezetői világban kevés helyen láttam azt, hogy a vezető saját hiteles sérülékenységét vagy nehézségeit oda meri tenni a csapatnak - mondta elismerően Szabolcs Zoltánnak - ennek az őszinteségnek köszönhetően mindenki azonosulni akart veled a krízisben, bízni akart, ami szupererővé vált és relativizálta az aktuális üzleti problémát.

5. Ilyen válságban az ügyfél a legnagyobb erőforrás

Ez egy olyan válság, amit mindenki lát, így egyáltalán nem szégyen megkérdezni az ügyfeleket, hogy mi az igényük, mondja Péter. Felhozza a saját példáját: az volt a hipotézis, hogy az online képzést alacsonyabb áron kell adni - az ügyfeleket megkérdezve kiderült, hogy nem az ár a döntő tényező, aki mindenképp tantermi képzésen akar részt venni, azt féláron se lehet becsábítani. Sajnos sok nagyvállalatnál nagyon eltávolodott a menedzsment az ügyfelektől - folytatja, és elmeséli, hogy amikor egy nagyvállalatnál javasolják, hogy az ügyfelek igényeit mérjék fel, akkor rögtön költséges és időigényes kutatásokban gondolkodik menedzsment. Holott például egy töltőállomás-hálózat esetén naponta több mint egymillió vásárló is megfordulhat, akiket ott helyben megkérdezve egy nap alatt fontos insightokhoz lehetne jutni.

Ilyen helyzetben az ügyfél a legnagyobb erőforrás, stratégiai erőforrás, ért egyet Szabolcs. Szerinte nem szabad a bevett szokásokhoz ragaszkodni akkor, amikor egyértelmű, hogy az ügyfeleknek az adott helyzetben már más az igényük. Nem szabad a vezetés szubjektív hipotézisei alapján navigálni a hajót.

6. Gázpedálra nyomott a COVID a digitalizáció terén

A koronavírus-járvány nagyon felgyorsította a digitalizációs folyamatokat, amelyek akár a termékfejlesztések validálásánál is nagyon jól jöhetnek, mondja Szabolcs. A digitális eszközöknek hála nagyon gyors visszajelzéseket lehet kapni az ügyfelektől.

Zoltánék is éppen ezt teszik: a házhozszállítás során webshopon tesztelik, hogy melyik termékre van igazán igénye a vásárlóknak. Például a spárgával kísérleteztek: a fehér spárgára alig volt kereslet, viszont amikor a zöld spárga felkerült, akkor nagyon jól futott, pillanatok alatt top termékké vált.

Péter elmondta, hogy a KÜRT Akadémiánál éppen ezen kihívások és lehetőségek miatt indítanak egy képzést: a Restart Business képzés abban segít, hogy egy következő válsághelyzet kezeléséhez vezetőként a jelenleginél tudatosabban fogjunk hozzá, és a lehető legkevesebb felesleges erőfeszítéssel találjuk meg a helyes irányt, ha a piacunk, a beszállítói láncunk vagy épp a saját munkakörnyezetünk borul fel.

7. “Elővettük a könyvet” - de milyen könyvet?

Az eseményen Péter és Szabolcs is sokat emlegették az agilis módszertant, melyet szakértői munkájuk során is alkalmaznak. A közönség kérésére Szabolcs összeállított egy könyvajánlót, ami segíthet az agilis módszertan megismerésében és a sikeres válságmenedzsmentben:

1. Michaelle Ballé: A tisztelet ereje - alapmű. Ez egy történetmesélő könyv egyéni vezetői kihívásokról, önreflexióról, kereső vezetőkről, amit sikerült jól lefordítani.

2. Robert Kegan: Immunis a változásra - Argalász Attila pszichológus ajánlásával került a kezembe. A változással szembeni blokkoló tényezőink legyőzésére konkrét gyakorlatokkal teletűzdelt, olvasmányos és pszichológiailag is megalapozott alapmunka. Attila tartja az egyéni vezetői reziliencia alkalmunkat a Restart Business képzésünkben.

3. Tobias Mayer: The People's Scrum: Agile Ideas for Revolutionary Transformation - Tobias Mayer gondolkodása egyszerre lelkesítő és szkeptikus, egy kereső és gyakorló technológiai hátterű agilis vezető, ám közben egy igazi „punk” is, aki egy időben a Scrum Alliance képzési vezetőjeként is dolgozott azon, hogy lebontsa az agilis eliparosodását. Az agilis manifesztó alkotói közül Ken Schwaber és Jeff Sutherland munkatársaként dolgozott.

4. Lyssa Adkins: Coaching Agile Teams - Ha a csapatokkal dolgozom, és agilis coachként elakadásom van, mindig ezt a könyvet nyitom ki először. Az esetek 70-80%-ában nem kell tovább keresnem. Atkins az agilis konferenciák állandó sztárja, mert szerény, kereső és szenvedélyesen élvezi az exponenciális csapatok építését.

5. Ken Sir Robinson: Fedezd fel, mire születtél, és minden megváltozik - A kreatív oktatás és innováció alapműve. Szerzője egy TED-előadással robbant be a köztudatba. Robinson humoros, könnyed stílusa vagy a könyv hangzatos alcíme ne tévesszen meg senkit. Az angol királynő lovaggá ütötte a munkásságáért és a teljes amerikai közoktatási reformon ott a keze nyoma. A kreatív oktatásfejlesztés és a XXI. századi képzési rendszerek alkotója. Remek fickó, zseniális előadó, akivel szívesen beszélnéd át az estét egy sör mellett. Tudása évtizedes experimentális alapokon nyugszik. Minden gyakorló apa számára kötelezővé tenném ezt a könyvet.

Mi az a KÜRT Akadémia Live?

Heti rendszerességű élő, online beszélgetéssorozat, ahol meghívott vendégekkel a vírushelyzet különböző aspektusait járjuk körül, hangosan morfondírozunk a fellelhető hard adatok és a kérdés soft vonatkozásai alapján.

Olvasd el a többi KÜRT Akadémia Live összefoglalóját is!

2020 június 12.

Hozzászólások