Barion Pixel

„Tarts ki akkor is, ha nem látod a végét!” – a FedEx története az 1970-es évekből

2021 június 17.

Fred Smith az 1969-70-es válság idején alapította vállalkozását Federal Express néven. A stagnáló infláció (azaz a „stagfláció”) tömeges munkanélküliséget és recessziót okozott, majd 1973-ban olajválság robbant ki, az üzemanyagárak az egekbe emelkedtek, éppen akkor, amikor a FedEx hivatalosan is megkezdte működését, és háztól házig szállította a küldeményeket, ráadásul egyetlen nap alatt. Mivel egy addig ismeretlen szolgáltatást akart eladni egy nagyon nehéz időszakban, az induló cégnek számos kihívással kellett szembenéznie. A kitartás azonban meghozta gyümölcsét.

Válságból siker posztsorozatunk negyedik részében FedEx történetét mutatjuk be az 1970-es évekből, a stagfláció, a munkanélküliség és a recesszió időszakából.

A FedEx története a Yale-en kezdődött 1965-ben: Fred Smith egyetemi hallgató egyik tanulmányában olyan szállítmányozó rendszert dolgozott ki, mely lehetővé tette olyan, időérzékeny küldemények biztonságos és gyors szállítását, mint gyógyszerek, számítógép-alkatrészek, elektronikai berendezések. Dolgozatára közepes osztályzatot kapott – tanárai nem sejtették, hogy néhány évvel később Smith átülteti a gyakorlatba az elméletet, és megalapítja a Federal Express Corporationt, a világ első éjszaka is működő kézbesítési vállalatát.

Smith forradalmi ötlete az volt, hogy egyetlen nap alatt juttassa célba a csomagokat, és ezzel a szállítmányozási iparág történetében új fejezetet nyitott. A cég indulása azonban egybeesett az 1969-70-es stagfláció időszakával. Nemcsak a stagnáló infláció, és ennek következtében a munkanélküliség és a gazdaság lelassulása nehezítette a cég indulását, de 1973-ban az olajválság is kitört. A Federal Express épp ebben az évben kezdett csomagokat szállítani – az első éjszakán csupán 14 kis repülőgéppel juttattak célba 186 csomagot, köztük Smith egy barátjának szánt születésnapi ajándékát.

Az OPEC, azaz a Kőoalaj-exportáló Országok Szervezete politikai okok miatt olajembargóval sújtotta többek között az Egyesült Államokat (mert a Jom Kippur-i háborúban Izraelt támogatta Szíriával és Egyiptommal szemben), minek következtében az olaj ára a négyszeresére emelkedett, így az üzemanyag is rettenetesen megdrágult. A cég az ezt követő két évben majdnem tönkrement: tőkéjének nagy részét felélte, annak ellenére, hogy mindig teljesítette a vállalt feladatot, és egy nap alatt eljuttatták a címzetthez a küldeményeket. Ahhoz, hogy a gyors kézbesítési időt tartani tudják, rengeteget kellett üzemanyagra költeni.

Egy szórakoztató FedEx-reklám az 1980-as évekből az Ally & Gargano ügynökségtől

A vállalat azonban nemcsak tevékenységében volt innovatív, hanem hirdetési kampányait tekintve is. Ekkor, a legnehezebb időkben is sokat áldoztak a marketingtevékenységükre. 1974-től az Ally & Gargano reklámügynökséggel dolgoztak, amely kiválóan teljesítette feladatát: meggyőzte a célközönséget, hogy bízzon az új piaci szereplőben olyan óriások mellett, mint az állami posta vagy az Emery, illetve a United Parcel Service. Nemcsak a magánembereket, hanem az üzleti világot is megcélozták a nyomtatott sajtóban elhelyezett hirdetésekkel és tévéreklámokkal. Az ügynökség marketingstratégiájának fő eleme a humor volt: a konkurenciát lassúsággal és megbízhatatlansággal „vádolva”.

A kitartás és a nem szünetelő marketingtevékenység meghozta gyümölcsét: 1980-ra az erőfeszítések megtérültek, a profit elérte a 38.7 millió dollárt. 1983-ban egymilliárd dolláros bevételről számolt be a cég, így az első olyan vállalat lett az amerikai gazdaság történelmében, mely fennállásának első tíz évében ekkora nyereséget hozott. 1984-ben Európába és Ázsiába is elkezdtek szállítani. Ma a világon szinte mindenhol ismerik a FedEx nevét.

Piaci kihívások nehezítik a munkádat? Vállalati Tanácsadásunk során segítünk a problémát lehetőséggé változtatni:

Piaci kihívások

Szeretnél a marketingre rágyúrni? Örülnél, ha értenék a cégben, hogy miért kell a marketingnek stratégiai fontosságúvá válni? Akkor neked való Intelligent Marketing képzésünk:

Intelligent Marketing képzés

2021 június 17.

Hozzászólások