Csak múló trendek a marketingben, vagy megvetik a lábukat és hosszú ideig maradnak, átformálva mindent, amit eddig hittünk a márkák megjelenéseiről, hirdetésekről és úgy általában a marketingről? Érdemes szkeptikusan szemlélni a változásokat, vagy jobban tesszük, ha azonnal belevetjük magunkat az új megoldások tanulmányozásába és elkezdjük vizsgálni saját márkánk vagy vállalkozásunk fényében? Tényleg kell ez nekünk? Nem mellesleg, milyen érzés belépni a metaverzumba?
Izgalmas kérdések és izgalmas élmények a KÜRT Akadémia október 18-ai meetup-ján, melyen szakmájukban elismert, gyakorló szakemberek mondták el eddigi tapasztalataikat a TikTok, a Metaverzum, valamint az AR/VR megoldásokról. Az esemény házigazdája Schlégl Tímea, Intelligent Marketing képzésünk vezetője volt.
Első körben a TikTok berobbanásáról és elsöprő sikeréről volt szó, nem is akárhogyan. Hernádi Gábor a HD marketing alapító ügyvezetője, Körző Nóra a HD marketing social teamleadje és Sápi Márton a Star Network értékesítési vezetője egy performansz keretében mutatta be a TikTok-kal kapcsolatos előítéleteket, aggodalmakat, kifogásokat - majd az elsöprő sikereket és konkrét esettanulmányok által néhány bombasztikus megoldást is az elmúlt időszakból, mindezt adatokkal alátámasztva.
Hernádi Gábor bemutatkozóját azzal kezdte, bizony emlékszik még, amikor 20 évvel ezelőtt sokan kétségbe vonták az e-kereskedelem létjogosultságát. Nem kell megválaszolni a kérdést - elképzelhetetlen lenne az életünk az online vásárlási tér nélkül. 8 évvel ezelőtt hasonló volt a helyzet a Youtube elterjedésével, mely elhozta a tévézési szokások gyökeres és visszavonhatatlan megváltozását.
A szerepjátékban Hernádi Gábor képviselte a boomerek generációját, Körző Nóra és Sápi Márton pedig a TikTok-kal maximálisan komfortos korosztályokat, illetve azokat a marketingszakembereket is egyben, akik hisznek az eszköz hatékonyságában.
Mit mond egy boomer első blikkre a TikTok-ról?
Túl gyors, túl hangos, felszínes, és csak a tinik vannak fent. Ezzel az állítással szemben, viszont több mint 2,5 millió aktív hazai felhasználó van jelenleg, akik közül 83%-uk 18 év feletti, és napi átlag több, mint 70 percet töltenek a platformon. Megdöbbentő.
A TikTok 3,5 év alatt érte el az 1 milliárd felhasználót - a Facebook-nak ehhez 8 évre volt szüksége (bár ehhez az is hozzátartozik, hogy az okostelefonok használata az évek során egyre elterjedtebbé vált). További érdekesség, hogy azok, akik jelen vannak TikTok-on, folyamatosan hagyják el a többi - Instagram, Facebook - felületet, mert már nem érzik magukénak.
Mi a titka, miért ilyen népszerű a TikTok?
A válasz a másfajta tartalmakban keresendő. Itt a telefon teljes képernyőjét elfoglalják a tartalmak, ráadásul nemcsak a képet látják a felhasználók, hanem hanggal nézik a tartalmakat, ezáltal másra már nem tudnak figyelni, és ez nagyon magas bevonódást eredményez. Könnyű függővé válni rövid idő alatt.
Félreértés, hogy a TikTok-on csupán táncikálós videók érhetők el. Egyáltalán nem ritka, sőt, egyre több az edukációs tartalom is. Jó példa erre az Országos Mentőszolgálat feed-je, melyen a szórakoztató tartalmak mellett mindig hasznos és fontos tudnivalók is elhangzanak. Pénzügyi tanácsadás (Cash Flow Mágnes), történelmi videók (Színes történelem), sőt, akár pszichológiai tanácsadás is elérhető a TikTok-on, tehát ez a feltételezés is megdőlt.
Mitől lesz sikeres egy márka a TikTok-on?
Semmiképpen sem a bannerektől, és semmiképpen sem a hagyományos reklámoktól. Ide TikTok-ot kell gyártani: kreatív, izgalmas, újszerű tartalmat. Licit alapú és foglalási alapú hirdetést is lehet készíteni, de szóba kerültek a branded hashtag és a branded effect megoldások is. Egy szuper példa a Profession.hu tavaly nyári, fiatalok körében indított háromhetes márkaismertség növelő TikTok kampánya. Intenzív, egyedi tartalmakkal érték el a célcsoportot, a végeredmény pedig lenyűgöző: 10%-os márkaismertség növekedést sikerült elérni rövid idő, csupán 21 nap alatt.
Metaverzum:
A meetup második részében jött a metaverzum, VR, AR témaköre. A második előadást Budaházy Szabolcstól, az ARWorks ügyvezetőjétől hallhattuk. Régóta tudjuk, hogy létezik virtuális és kiterjesztett valóság, a metaverzum kifejezés sem ismeretlen, de arról, hogy ebben hol vannak jó marketing lehetőségek, még keveset tudunk. Budaházy Szabolcs szerint ez esetben sem árt a kritikus gondolkodás. A leglátványosabb példákat az autóiparban és a divat területéről láttunk eddig, ez nem is csoda, hiszen a luxusiparnak érthető módon releváns és kézenfekvő, hogy kihasználják a metaverzum adta lehetőségeket.
Szabolcs első példája is egy ilyen metaverzumos - és nagyon látványos - marketing megoldás volt: Indiában a Volvo XC40-es bemutatója már metaverzumos helyszínen zajlott, ahol a meghívottak (újságírók, véleményvezérek) avatarok segítségével tudtak kapcsolatba lépni egymással, és a teljes termékbemutató így zajlott.
A szingapúri Vogue is létrehozott már egy metaverzumos teret, ahol virtuális találkozóhelyet hoztak létre az olvasóknak és a divatipar iránt érdeklődő szereplőknek, és valóban a maximumra tudták tornászni az élményt. Szabolcs előadásában láthattuk a Gucci Garden megoldásait is, ahol egy kertben lehet sétálni, pihenni, és madárcsicsergést hallgatva szemlélni a márka új kollekcióját.
A metaverzumnál több platform is elterjedt már: létrehoznak egy teret, melybe VR szemüvegben, vagy mobilapplikációval, vagy web böngészőn keresztül tudnak belépni a felhasználók, és az otthoni kanapén ülve máris egy virtuális térben találkozhatunk ismerőseinkkel, kollegáinkkal, barátainkkal, kedvenc márkáinkkal.
A cégek kezdetben PR célból használtak VR megoldásokat, hiszen ennél jobban nem is tudnák élvonalbeli mivoltukat megcsillantani. Napjainkban a leggyakoribb marketing fogás a termék-vagy szolgáltatás bemutatás metaverzumon keresztül. Előnye, hogy olcsón előállított exkluzív térben el lehet érni egymástól földrajzilag távoli embereket akár nagy számban is. Egyszerűbb, rövidebb idő alatt tető alá hozható és olcsóbb, viszont látványos és újszerű rendezvényeket szervezhetünk így, tehát ez a kiemelkedő, izgalmas user experience mindenképpen egy olyan marketing lehetőség, aminek vitathatatlan a jövője (=jelene). De volt már koncert, képzés és kiállítás is megrendezve a metaverzumon keresztül. A lehetőségek szinte végtelenek.
A metaverzum jelentős részben social platform lett mára - találkozások, közös élmények tere.
Az avatarok marketinges megoldások esetében a fogyasztók, azaz azok a 3D-s karakterek, akiket mások is látnak. Valós termékek, valós és digitális termékek, és csak digitális termékek is népszerűsíthetők metaverzumos platformokon. Erre jó példa a Ralph Lauren márka egyik megoldása, amikor nemcsak a valós termékeiket árusítják, hanem minden vásárló a saját avatarjának is megveheti ugyanazt a ruhadarabot digitális Ralph Lauren termékként is, melyeket aztán büszkén hordhat az általa látogatott virtuális terekben is.
Hasonlóan elképesztő példa volt az az eset, amikor Budaházy Szabolcs a luxusmárkák autószalonjait hozta fel. A virtuális térben létrehozott szalonban a látogatók össze tudják állítani az általuk vágyott konfigurációt, vagy esetleg – a szintén “jelenlévő” sales-es segítségével teljesen személyre szabhatják az autó felszereltségét.
A videójátékiparban régóta ismertek a 3D-s terek és az avataralapú megoldások bevetése, de a marketing területén még csak most kezdenek ezek a megoldások elterjedni. Marketinges megoldások esetén az üzleti szféra szituációit átemeljük a digitális térbe, és olyan megoldásokat teszünk mellé, mint az avatarok kommunikációja - ami eddig csak a játékiparban, a videójátékokban történhetett meg. Ma már viszont potenciális vásárlóként beléphetünk a digitális térbe és gyakorlatilag bármit megtehetünk.
Ahogy korábban említettük, ha egy cég metaverzumos megoldásokat keres, többféle platform közül választhat. Érdemes a döntésnél figyelembe venni a célcsoport digitális érettségét, a vizuális minőség stílusát, az elvárt minőséget és az elérés egyszerűségét.
Egyedi és lenyűgöző - ez mindenképp igaz azokra a megoldásokra, melyeket Budaházy Szabolcs előadásában láthattunk. Hogy mennyire, és mennyi idő alatt fog tömegesen elterjedni, az nem látható pontosan, de a különleges marketing megoldások palettáján bizonyosan dobogós helyezett már most minden metaverzumos és ezzel összefüggő megjelenés.
Ha szeretnél a legfrissebb trendekről értesülni, és átfogó tudásra szert tenni, akkor a KÜRT Akadémia Intelligent Marketing képzése segít abban, hogy átfogó szemléletű, T-tudású marketingszakemberré tudj válni.
Érdekel az Intelligent Marketing képzés
Hozzászólások