A több mint 300 éve működő vállalatok negyven százaléka japán. Mi a vállalati mentalitásuk titka? Hogyan tudott a Yakult Ladies nyertesen kijönni a földrengés és cunami okozta nehéz helyzetből? A Yakult probiotikus italait házhoz szállító futárok attól féltek, hogy a cég vásárlói elhagyják a katasztrófa sújtotta területet, ők pedig munka nélkül maradnak – ráadásul ivóvíz, áram és étel nélkül a közösség tagjainak esélyük sincs testi-lelki egészségüket visszanyerni. Hiromi Watanabe ügyvezető igazgató döntéseinek hála a történet egészen más fordulatot vett.
Válságból siker posztsorozatunk ötödik részében a Yakult Ladies történetét mutatjuk be a 2011-es tóhokui földrengés és cunami idejéből, Japánból.
A Yakult Ladies dolgozói elsősorban nők, sokan anyák kiskorú vagy egészen kicsi gyerekekkel, ezért részmunkaidőben vagy teljes állásban dolgoznak. A Yakult cég probiotikus italainak házhoz szállítására szakosodott hálózat 1963 óta működik, 1981 óta Yakult Ladies System név alatt. A futárok sok szempontból tekinthetők inkább vállalkozónak, mint munkavállalónak – olyan kiskereskedőkre hasonlítanak, akik a Yakult termékeit értékesítik. A cég egyenruháját viselve biciklivel, motorral vagy autóval juttatják el az egészséges, fermentált tejes italokat a vásárlókhoz. Bár a Yakult a világ 33 országában kapható, beleértve nyugat-európai országokat is, a Yakult Ladies csak ázsiai, illetve közép- és dél-amerikai országokban tevékenykedik.
Japánban a termékek 56 százalékát értékesítik a Yakult ladyk. Fukishimában a földrengés előtt ez a szám még magasabb volt, 73 százalék. A Fukushima Yakult független, regionális értékesítési cég a Yakult Honsha cég tulajdonában, mely 1935 óta gyártja és forgalmazza a probiotikus italokat.
A Fukushima Yakult dolgozói a földrengés után kétségbeestek, hogy a víz, áram és étel nélkül maradt emberek elhagyják a területet, így a vállalat elveszíti vásárlóit, ők pedig munka nélkül maradnak. „A Fukushima Yakult mindent meg fog tenni, hogy megtartsa a munkahelyeket, hogy egészséget és együttérzést vigyen az áldozatoknak, és hogy hozzájáruljon közösségünk gyógyulásához akkor is, ha minden készpénzét és tartalékát fel kell használnia ehhez.” – nyilatkozta Hiromi Watanabe ügyvezető igazgató, hallva munkavállalói félelmeit, értesülve veszteségeikről.
A cég valóban nehéz helyzetbe került: piacuk 30 százalékkal szűkült. A pénzügyi vezető javaslata az volt, hogy fogják vissza az értékesítést, Hiromi Watanabe azonban másképp gondolkodott. Három döntést hozott: mivel a bankok nem adtak hitelt ebben az időszakban, a cég saját megtakarításából 300 dollár készpénzzel segítette minden dolgozóját; a vállalat kézbesítési központját ideiglenes szállásként átadta a cég dolgozóinak és családtagjaiknak; megtartotta minden olyan Yakult lady munkahelyét, aki elvesztette az otthonát, és az elosztóközpontokat munkaállomásként rendelkezésükre bocsájtotta.
Mivel a válságos időszakban a Yakult gyár leállította a termelést, és a probiotikusital-készlet kifogyott, a futárok elkezdtek vizet és instant tésztát vinni a rászoruló vevőknek. Az ügyvezető, amikor tudomást szerzett erről, bátorította őket, hogy folytassák, mert „ez a cég missziója”, és felhatalmazást adott, hogy mindent ingyen adjanak. Később szembe kellett néznie a kérdéssel, hogy folytassa-e a cég a működését, vagy zárjanak be, míg helyre nem áll a gazdaság. A management azt javasolta, hogy tartsanak szünetet, és a dolgozók igényeljenek állami támogatást. Watanabe azonban most is másképp döntött. „Nem kényszerítettük dogozóinkat, hogy munkába álljanak, természetesen mindenki gondoskodhatott a családjáról, ez volt akkor a legfontosabb. Ugyanakkor kinyitottuk az irodákat és a szállítóközpontokat azoknak, akik szerettek volna vizet és ennivalót vinni a vevőiknek. Lehet, hogy három év alatt visszaszereztük volna a pénzveszteséget. De sok-sok évig nem szereztük volna vissza a vásárlóink bizalmát, ha nem segítjük őket ebben a nehéz helyzetben.” – nyilatkozta Watanabe. Öt hónappal később az eladási számok ugyanott voltak, mint egy évvel azelőtt.
A japán vállalatok titka, hogy hosszú távban gondolkoznak: fontosabb számukra a dolgozóik és a tágabb közösségük jólléte, mint a pillanatnyi profit. A válság a Yakult Ladies számára is azt jelentette, hogy képes-e a cég hozzájárulni az emberek testi-lelki gyógyulásához, a város újrakezdéséhez, a krízis átvészeléséhez. Emberséges hozzáállásuk meghozta gyümölcsét, mentalitásukkal kivívták az emberek szeretetét, és sikeresebbek, mint valaha.
Egy válság menedzselése vezetőként különös kihívást jelet. Nézd meg Vezetői kihívások Vállalati tanácsadásunk témáit, és vedd fel velünk a kapcsolatot!
Hozzászólások