Milyen lehetőségeket rejt egy válság? És vajon hogyan befolyásolja a fogyasztók fenntarthatósággal kapcsolatos viselkedését a vírushelyzet? Többek között erről is olvashattok a 2020. április 29-ei KÜRT Akadémia Live blogposztjában, ahol 7 izgalmas gondolatot emeltünk ki a beszélgetésből. Akik megosztották gondolataikat: Ifj. Chikán Attila, az ALTEO Nyrt. vezérigazgatója, Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország ügyvezető igazgatója és Küllői Péter, a Bátor Tábor Alapítvány elnöke, a Tate Modern múzeum közép-európai bizottságának társelnöke és több nemzetközi civil, illetve üzleti szervezet igazgatósági tagja. Ha kíváncsiak vagytok az egész eseményre, akkor nézzétek vissza felvételről!
1. Lineáris aggyal próbáljuk megérteni az exponenciális világot
Küllői Péter mesélt arról, hogy milyen nehéz lineáris aggyal megérteni az exponenciális változásokat. A legtöbben félnek ettől a gyorsaságtól, pedig meg kell értenünk, hogy ez a változás az életünk része. Szerinte a hosszú távú tervnek egy ideje nincs relevanciája, hiszen mit ér egy parkolóház Los Angelesben 10 év múlva, amikor vezető nélküli autók lesznek? Szerinte stratégiai tervre, guiding principle-re van szükség, amiben pár “cövek” le van verve, de kellő rugalmasság jellemzi, és lehetőséget ad a folyamatos iterációra. Szerinte az exponenciális görbét nem lehet lineárisan előre látni, csak iterációs, közelítő folyamatokkal lehet eltalálni az optimális utat.
2. A válság lehetőségeket is rejt
A beszélgetőpartnerek által vezetett cégekben az első, a dolgozók biztonságát megadó reakciók után a vállalat meg tudta látni a lehetőséget is a helyzetben. Péter szerint azokat a kompromisszumokat, amelyeket adott esetben korábban megkötött egy szervezet, most nem szabad megkötnie. Sajnos sok ember elvesztette a munkáját, de ez egy lehetőség is egyben a vállalatok számára: megtalálhatják a legjobb szakembereket, a legjobb teameket építhetik fel.
3. Új partnerek és mélyülő együttműködések
Ifj. Chikán Attila a befektetési világban szerzett tapasztalataira tud támaszkodni a jelenlegi helyzetben is: most akvizíciós tevékenységre is tér nyílik. Az energetikában sok kicsi, jó cég lehet, amely most megbicsaklik, és külső partnerre, szövetségesre lehet szüksége. Ők hozzájuk tudnak odalépni - nem keselyűként, hanem új partnerséget építve. Emellett azt tapasztalja, hogy a krízis időszakában elválik az ocsú a búzától, és ennek köszönhetően bizonyos szövetségek, barátságok elképesztően megerősödnek. Úgy látja, hogy akikkel most együtt tudnak dolgozni, azokkal a válság után egy megerősödött kapcsolatban, szélesebb spektrumban folytathatják a közös munkát.
4. Eddig hátországban tevékenykedő kollégák kiemelkedhetnek
Heiszler Gabriella az elmúlt időszakban azt tapasztalta, hogy sokan, akik eddig a hátországban tevékenykedtek, most ki tudtak emelkedni a rájuk bízott komolyabb feladatok és a jó kríziskezelés által. Attila is hasonló tapasztalatokról számolt be, sokan most ebben a helyzetben kezdtek el szárnyalni a csapatában. Péter szerint a vállalatoknál gyakran felnőtt-gyermek kommunikáció van jelen, és egy ilyen válság igényli a felnőtt-felnőtt kommunikációt, azok a szervezetek jönnek ki jól a válságból, ahol az tud jelen lenni.
5. Hogyan reagál gyorsan egy tankhajó?
Attila és Gabriella is hasonlóan stabil, és békeidőben lassabban változó iparágban tevékenykednek, most mégis mindketten gyorsabb változásokat tapasztalnak. Az energetikára szokták mondani, hogy 20-30 éves távlatban kell gondolkozni, de ezt a jelenlegi helyzet és a 21. századi környezet is megfűszerezi - vélekedik Attila. Szerinte az energetika egy tankhajó: stabil, de nehezen fordul. Az ő cégük pedig olyan, mint amelynek van egy tankhajója, de van rajta egy csapat nagyon gyors nindzsa. Számára kihívás és lehetőség is egyben, hogy ezt a kétféle működést kell cégvezetőként összehangolni. Gabriella ehhez hozzátette, hogy hasonló világban mozog, az élelmiszer-kereskedés az egyik legstabilabb, lassan változó iparág, most viszont pár hét alatt rengeteg változást tapasztalnak és visznek véghez.
6. Gyorsan reagálni, de ésszel
A válság rámutatott számukra néhány nem optimális folyamatra akár a mindennapi működésükben, akár a válságkezelésben. Attila megosztotta velünk, hogy néhány dologgal a krízishelyzet kezdetekor elkezdtek túlságosan rohanni: olyan dolgokat, amelyek normál esetben egy-két hónapig tartanak, megpróbáltak két hét alatt befejezni, mintha utána nem lenne élet. Ezek egy részét most, nyugodtabb fejjel újra meg kellett csinálniuk.
Gabrielláék pedig a korlátaikkal szembesültek a krízis során. Eddig azt gondolták, hogy gyorsan tudnak reagálni, hogy náluk minden gyorsan történik: de kiderült számukra, hogy nem, hanem rugalmatlan a szervezet. Elmesélte, hogy lényegében egy karácsonyt kellett lebonyolítaniuk március közepén: de amire eddig 2-3 hónapot készültek, abba most készülés nélkül kellett beleugraniuk, ami nagyon nagy kihívást jelentett.
7. Zöldebbek leszünk a válság után?
Attila szerint a fenntarthatósági megoldások felerősödnek, legalábbis most a vállalatok ki tudnak próbálni zöldebb megoldásokat nagyobb kockázat nélkül. A fogyasztói hozzáállással kapcsolatban kettős tapasztalatai vannak: egyrészt egy magyarországi kutatás szerint a megkérdezettek többsége úgy gondolja, hogy a vállalatoknak komoly szerepe van a fenntarthatóságban, de csak 18%-uk gondolja úgy, hogy neki ehhez bármi köze van. Attila szerint ez a hozzáállás nagyon veszélyes, de reméli, hogy a karanténhelyzet miatt tapasztalt pozitív változások - csendes utcák, tisztább levegő, messzebbről látható Taj Mahal - eszünkbe fog jutni, amikor visszatérünk a régi kerékvágásba.
Gabriella kevésbé optimista, ő azt tapasztalja, hogy a vírushelyzet inkább a kevésbé fenntartható megoldások felé irányította az embereket, ha élelmiszer-beszerzésről van szó. A fertőzéstől való félelem miatt a legtöbben inkább a csomagolt árut keresik, ugyanilyen okokból autóval indulnak bevásárolni még gyalogos távolságból is. Sőt, ők maguk is kénytelenek nagyobb fenntartásokkal kezelni például a visszaváltott üvegeket.
Mi az a KÜRT Akadémia Live?
Heti rendszerességű élő, online beszélgetéssorozat, ahol meghívott vendégekkel a vírushelyzet különböző aspektusait járjuk körül, hangosan morfondírozunk a fellelhető hard adatok és a kérdés soft vonatkozásai alapján.
Vegyél részt a következő KÜRT Akadémia Live-on élőben!
Hozzászólások