“Sokkal hatékonyabb, jövőbemutató, tudatosabb a működésünk, mióta a megismert módszertanok mentén építjük tovább a vállalatot”

2024 március 13.

Interjú Tóth Gáborral, a PC Trade Systems ügyvezetőjével

A 21 éves PC Trade Systems nemcsak Szeged és környékének lett hamar meghatározó üzleti szereplője, hanem országos szinten is kiemelkedő eredményeket értek el kitartó munkával és folyamatos fejlesztésekkel. Vállalati, intézményi ügyfeleiket a legújabb technológiájú, legmagasabb minőségű eszközökkel és szolgáltatásokkal látják el, rugalmasan, a piaci környezet hatásaira gyorsan reagálva nyújtanak megbízható szolgáltatásokat, miközben az ügyféligény mindenkori priorizálását tekintik egyik legfontosabb feladatuknak.

Néhány mérföldkő: 2010-ben a PC Trade Europroof ERP rendszerére védjegyet jegyeztek be a Szabadalmi Hivatalnál. A vállalat 2011-ben piacra dobta saját márkás számítógépeit PCT BLADE néven, és ezzel nagyjából egyidőben államigazgatási intézmények állandó beszállítója, sőt, azon kevés szállítók egyike lett, akiktől az ország intézményei vásárolni kötelesek. A cég megszerezte a Fujitsu legmagasabb fokozatú, Fujitsu Select Expert elnevezésű minősítését, számos más rangos elismerés mellett. Rengeteg, társadalmi felelősségvállalás keretében végzett projekt fűződik a PC Trade Systems-hez, melynek vezetői fontosnak tartják, hogy visszaadjanak valamit környezetüknek, városuknak. Idén immár ötödik alkalommal szervezői és házigazdái a SZEBIT (Szeged Business & IT) nevű rendezvénynek. 70 munkatárs dolgozik a megszokott minőség biztosításán és a legújabb innovációkon a cég vadonatúj épületében, melyet idén ősszel adtak át. Külföldi piacokra nyitás, nagy átalakulások és változások zajlanak, melyek előmozdításában a KÜRT Akadémia szervezetfejlesztői is segítik a céget és vezetőit. Tóth Gábor ügyvezető-tulajdonost kérdeztük a közös munkáról.

Hogyan került a fókuszodba a KÜRT Akadémia? Mi volt a konkrét célod a szervezetfejlesztéssel és a coaching-gal? Hogyan emlékszel vissza a közös munkára?

Láttam Kürti Tom előadását egy szegedi konferencián (a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett TOP 100 Gazdasági Konferencián Kürti Tom “A vállalati hatékonyság kulturális, technológiai és stratégiai összefüggései” címmel tartott előadást 2021-ben). Bár korábban ellene voltam minden tanácsadásnak, az ott elhangzottakhoz, Tom felvetéseihez, megközelítéséhez azonnal tudtam kapcsolódni vezetőként. Az előadás után odamentem Tomhoz, és nem sokkal később el is kezdődött a közös munka.

Inkább úgy fogalmaznék, a közös munka során, a problémák megoldása mentén fogalmazódtak meg célok, melyek teljesüléséért azóta is dolgozunk.

A KÜRT Akadémia részéről Kürti Tom és Jókay Gábor tartott különböző, önismereti, vezetői, valamint a csapat működési kérdéseivel foglalkozó workshop-okat. Ezt követte a személyes coaching a felsővezetői és tulajdonosi csapattal, ahol saját vezetői működésünk leginkább aktuális kérdéseivel dolgoztunk.

Az egyik nagy kihívás a négyes csapatunk adottságaiban rejlett. Nagyon régóta ismerjük egymást (Tóth Gábor ügyvezető mellett a PC Trade Systems 4 tagú felsővezetéséhez tartozik Szegvári Péter ügyvezető helyettes, Szegvári Gábor szolgáltatási üzletág vezető és Krémer Csaba operatív vezető), régi barátok vagyunk, de közben 20 éve céget is építünk együtt. Bizonyos kérdésekben nehéz különválasztani a barátságot és a cég érdekeit, voltak nehéz helyzetek, melyekben az üzleti, tulajdonosi érdekek szem előtt tartása, vagy ügyvezetőként a végső szó kimondása nem ment könnyen. Ezen intenzíven kellett dolgoznom, és azt hiszem, saját fejlődésemben ez volt az egyik sarkalatos pont.

KÜRT Akadémia szakértői jegyzet Jókay Gábortól

Megtisztelő és egyben komoly kihívást jelentő feladat volt, hogy egy olyan csapatnak segítsünk szintet lépni együttműködésben és vezetői működésben, akik 20 éve sikeresen vezetnek egy dinamikusan növekvő szervezetet. Első lépésként egy két napos workshopon dolgoztunk velük kifejezetten az egymás közötti kapcsolataikon, kommunikációjukon, személyes viszonyaikon. Ezt követte egy vezetői önismeretre fókuszáló két nap, ahol személyes preferenciáikra, különbözőségeikre tudtak új szemmel ránézni. Végül szintén két napban már olyan konkrét vezetői készségek voltak napirenden, mint a pontos visszajelzés, munkatársak támogatása, motiválása.

>> Ismerd meg Vezetők Fejlesztése szolgáltatásunkat!

Tóth Gábor, a PC Trade Systems ügyvezetője

A közös munka harmadik fázisában a céges stratégia letisztázásán volt a hangsúly. Meghatároztuk a 4 világítótornyot, létrehoztuk a Business Model Canvas-t, majd ez alapján a vállalati szintű OKR-eket (Objectives and Key Results) definiáltunk. Végül középvezetői csapatunkkal kiegészülve az egyes területek (sales, szoftverfejlesztés, IT szolgáltatások, back office) OKR-jeit is kidolgoztuk. Ahhoz, hogy meg tudjuk határozni az egyéni-, csapat-és szervezeti szintű célokat, kellettek azok a strukturált beszélgetések, melyeket a coaching folyamat során Gábor és Tom folytatott velünk - négyszemközt és mind a négyünkkel is. A kihívások strukturált átbeszélése után adott volt, hogy mik a célok, és mi lesz az a felépített rendszer, melyben elkezdhetünk ezekért a célokért dolgozni.

KÜRT Akadémia szakértői jegyzet Jókay Gábortól

A stratégiai alapkövek lerakásánál egyszerre voltunk jelen a folyamatban módszertani szakértőként és team coach-ként. A „4 világítótorony” (szándék, jövőkép, küldetés, értékek) meghatározása teremtette meg azt a közös nyelvet és közös elköteleződést, amire később építeni lehetett a stratégia célok és kulcseredmények (OKR) rendszerét. Fontos volt számunkra, hogy ne „csak” szakmai szakértőként segítsük a vezetői csapatot, hanem – team coaching eszközökkel – dolgozzunk a folyamat során felszínre kerülő súrlódásokkal, nézetkülönbségekkel, a csapatdinamika rezdüléseivel.

>> Ismerd meg OKR módszerünket!

Mindvégig azt láttam, hogy Tom és Gábor nagyon tudatosan, tervezetten csinálta végig velünk az egész folyamatot. Minden olyan, nálunk lévő nehéz szituációt meg tudtak oldani, amire nekünk nem volt erőforrásunk, tudásunk vagy energiánk. Sem Gábor, sem Tom nem félt aknákra lépni, és mindketten megfelelően kezelték mindazokat az érzékeny helyzeteket is, melyek 4, egymással 20 éve dolgozó barátnál előkerülhetnek. A végén mindig eljutottunk ahhoz a ponthoz, ahol megvilágosodott minden, és számunkra is kiderült, hogy a tudatosan felépített eseménysorban mi miért történt.

KÜRT Akadémia szakértői jegyzet Jókay Gábortól

Egy vezetői csapat együttműködésének fejlesztése sokszor pont nem akkor a legnehezebb, amikor éles konfliktusok vannak a tagok között. Itt az igazi kihívás abban állt, hogy egy 20 éve együtt dolgozó, egymást nagyon jól ismerő, egymás iránt elfogadó, valóban baráti csapatnak segítsünk rálátni a rosszul megöregedett rutinokra, az egyértelműnek vélt és mégis különbözően értett mondatokra, a ki nem mondott elakadásokra. A folyamat során rugalmasan használtunk kognitív, verbális eszközöket és „játékokat”, egyéni és csoportos tapasztalati helyzeteket, dolgoztunk konkrét összefeszüléseken és közös ideálokon.

>> Ismerd meg Team Coaching Szolgáltatásunkat!

Az imént említett eszközöket - 4 világítótorony, Business Model Canvas, OKR - egyébként használjuk, beépítettük a mindennapi munkánkba. Mivel messziről indultunk, nyilván idő kell, mire rutinszerűen, magától értetődően, a folyamatokba beépítve tudunk használni mindent, de ezen vagyunk. Azt látom, hogy a KÜRT Akadémia által hozott módszertanokat, eszközöket sikerült teljesen személyre szabni a mi esetünkben, és kezdeti szkeptikusként ma már azt mondom, sajnálom, hogy nem 10 évvel ezelőtt kezdtük el a vezetői tréningeket és a szervezetfejlesztést a KÜRT Akadémiával - valószínűleg jó néhány komolyabb vitát el lehetett volna kerülni.

Voltak kínkeserves napok, amikor messziről indultunk és nehézkesnek éreztem a kezdést, sőt, komoly elakadásra is volt példa négyünk között, de mivel Tom és Gábor hihetetlenül jó érzékkel végzik a dolgukat, a feszültséget remekül fel tudták oldani. Hoztak egy olyan, együttműködésre ösztönző feladatot, ami egész nap jókedvre derítette az egész társaságot, ráadásul hatékony is volt. Utólag megtudtuk, szándékos volt, és bár azt hittem, aznap semmire sem fogunk menni, hatalmas lépéseket tettünk előre.

Számodra alapító tulajdonosként, ügyvezetőként mik voltak azok a mérföldkövek, amiket a legfontosabbnak vagy a legnagyobb hatásúnak érzékeltél?

Elsőnek annak a felismerése a kétezres évek végén, hogy hosszú távon nem fogunk kiskereskedelemmel foglalkozni. Ez a váltás nyilván nem egyik napról a másikra történt, tudatosan készültünk az üzleti partnerek felé való nyitásra piackutatással, képzésekkel, a kollégák kiválasztásával. Az utóbbi idő nagy fordulópontja a tudatosítás szakasza. Fenntarthatóvá tenni a működésünket nemcsak környezetvédelmi, hanem üzleti és szervezeti szempontból is. Magyarán fenntartani egy egészséges szervezetet, mely kiszámíthatóan működik és folyamatosan értéket teremt mind a munkavállalói, mind az ügyfelei és minden partnere felé. Nagy átalakulások zajlanak jelenleg is nálunk, végre egy épületen belül dolgozik mindenki, így a hatékonyság és az újfajta szervezeti kultúra is előtérbe kerül. A vállalati értékeinket (a PC Trade Systems Linkedin oldalán láthatók: Becsület, Ügyfélérték, Optimizmus, Teljesítmény, Együttműködés.) is jóval könnyebb így érvényre juttatni, a mi példamutatásunkkal. Új lehetőségeket szeretnénk kiaknázni a jövőben, amihez elengedhetetlen a fenntarthatóságra való törekvésünk.

Visszatérve a coaching folyamatra, hogyan zajlottak ezek a beszélgetések Jókay Gáborral és Kürti Tommal?

Gábor nagyon jó kérdéseket tesz fel, mindig rávezet a megoldásra. Az odavezető utat persze végig kell járni, de többnyire az volt a megélésem a végén, hogy ez miért nem nekem jutott eszembe, annyira frappáns volt a megoldás. Tomnak rengeteg tapasztalata van, rengeteg személyes példát és aspektust tud behozni minden vezetői coaching alkalomba, ami nagyon hitelessé teszi. Tetszett, hogy a magas érzelmi intelligenciája mellett rendkívül egyenesen és kíméletlenül meg tudja mondani őszinte véleményét, amikor éppen arra van szükség.

Hogyan segíti a mindennapi munkátokat az, hogy lefektettétek a saját, a csapatszintű, valamint a céges OKR-eket?

Megvan a fókusz, így könnyebb elengedni azokat a dolgokat, melyek ezt nem támogatják. Másik oldalról pedig sokkal nagyobb hangsúlyt kapnak azok a feladatok és tevékenységek, amik a számunkra fontos irányokat segítik. A napi vagy heti szintű megbeszéléseken többször segítségünkre van, hiszen mindig előttünk van, ami fontos és ami nem. Ez igaz a stratégiatervezésre is. Megvizsgáljuk, hogy az adott kérdés megfeleltethető-e a céloknak, és csak akkor kap zöld lámpát, ha igen. A működésünk átalakításának kellős közepén vagyunk: elsősorban nagyobb hozamot hozó komplex projektekkel szeretnénk foglalkozni, ezt szintén az OKR-ek mentén tudjuk tervezni. Fontos, hogy több üzletágunk is képes legyen a korábbinál nagyobb hozzáadott értékkel működni. Összességében elmondhatom, hogy sokkal hatékonyabb, jövőbemutató, tudatosabb a működésünk, mióta a megismert módszertanok mentén építjük tovább a vállalatot.

>> Érdekelnek a KÜRT Akadémia Vállalati Tanácsadás szolgáltatásai

2024 március 13.

Hozzászólások