Barion Pixel

„Teljesen átállított fejben” – E-kereskedelem képzésünkön járt az Auchan csapata

2022 augusztus 5.

Az Auchan 2015-ben kezdett e-kereskedelemmel foglalkozni hazánkban, és az elmúlt egy-két évben pedig speciális feladatkörökkel és saját vezetőkkel rendelkező e-kereskedelmi csapatot építettek. Ennek a csapatépítésnek egy fontos mérföldköve volt, hogy többen közülük elvégezték az E-kereskedelem képzésünket. Pavkó Attila (kontrolling), Somogyi-Kiss Zoltán (üzleti elemzés) és Totisz György (logisztika) mesélnek arról, hogy miként segített nekik a képzés abban, hogy az offline gyakorlatból érkezve az online kereskedelem mindsetjét elsajátítsák, miért volt lenyűgöző számukra a Webshippys raktárlátogatás, vagy hogyan látják egy komplex, nem az offline és online megosztásra épülő kereskedelmi rendszer kialakítását. 

Az e-kereskedelem mely területéről érkeztetek a képzésre?

Pavkó Attila: Tavaly októbertől foglalkozom e-kereskedelemmel az Auchanon belül, idén márciustól teljes egészében erre a területre kerültem. Kontrollerként az eredmények követése, a tervezés, a KPI-ok kialakítása a feladatom. Most épül fel az új e-commerce csapatunk, aminek a kiépítése is fontos feladatom. Egyébként 20 éve dolgozom az Auchannál, de nagyrészt az offline kereskedelemben. A képzés pont jókor jött, teljesen átállított fejben, ami nagyon kellett. 

Somogyi-Kiss Zoltán: Üzleti elemző vagyok, így a csapatban a fejlesztési oldalt erősítem. Az internetes kereskedelmen belül többfajta dolgot láttam el korábban, kezdetek óta benne vagyok ebben az Auchannál. A képzést is az adatok, a fejlesztések, a szoftverek oldaláról közelítettem, de nyilván a többi témára is figyeltem. Bizonyos problémák esetén kiderült számomra, hogy milyen messze jár a terület a megoldástól, míg más esetben már megoldott egy kihívást, amiről azt hittem, még évekig kell várni rá. 

Totisz György: Én bizonyos szempontból kakukktojás vagyok a társaságban, nekem korábban semmi közöm nem volt az e-kereskedelemhez. Logisztikus vagyok, 20 éve a vállalatnál dolgozom, és mindig is offline logisztikával foglalkoztam. Ezzel a múlttal kerültem bele abba a csapatba, akiket elküldtek a képzésre. Azt kérték, hogy találjuk ki, hogyan lehet a logisztikát is hatékonyabbá tenni az e-kereskedelem területén. Nagyon érdekes volt számomra az egész képzés, mert teljesen más szemszögből láttam rá a rendszerre. Megértettem az egészet! Most már tudom, hogy mi kell ahhoz, hogy jól működjön egy cég e-kereskedelme, és hogy ezen belül hol van a logisztikának a szerepe, és milyen jó megoldások lehetnek. 

Ketten is mondtátok, hogy átkapcsolt valamit a fejetekben a képzés. Ezt hogy értsük, mik ezek a kapcsolók az offline kereskedelemhez képest? 

PA: E-kereskedelemben sokkal egzaktabbul kiszámolható minden, sokkal jobban előrejelezhető. Offline esetén nem tudom megmondani, hogy hány vásárló, mennyi terméket fog megvenni, az online-nál ez nagyon jól mérhető, jól megvannak visszamenőlegesen az adatok, amiből általánosítani is lehet. A meglévő kapacitásunk pedig előrevetíti, hogy mennyi vásárlót tudunk kiszolgálni. Ha be tudjuk hozni a vásárlószámot, akkor pontosan meg tudjuk mondani, hogy mekkora lesz a forgalmunk – szinte fillérre.  

TGY: Még tisztább lett számomra, hogy logisztika és logisztika között óriási különbség van. Én eddig abban gondolkodtam, hogy 10-20-30 áruházat hogyan tudunk időben jól ellátni termékekkel. Az online-nál mások a megoldások, más dinamikával: más tárolórendszerek kellenek, más szállítási ütemezés. Arra kellett rádöbbennem, hogy amikor e-kereskedelemről beszélünk, akkor az egész folyamatot tekinthetem egy nagy logisztikának. Itt olyan kereskedelemről beszélünk, ami teljesen összenőtt a logisztikával. 

PA: A képzésen el is hangzott, hogy az e-kereskedelem 90%-ban logisztika. Ez nagy felismerés volt nekem is. Eddig arról szólt a szakmánk, hogy beszerezzük a terméket, kitesszük a polcra, amit a vásárlók megvesznek. Itt nem is a termék a lényeg, hanem inkább a folyamat: milyen gyorsan és pontosan tudunk a megrendelés pillanatától kezdve kiszállítani. 

Zoli, te régebb óta foglalkozol e-kereskedelemmel, így is volt olyan, amit átkapcsolt benned a képzés? 

SKZ: Abszolút! 2015-16-ban kezdtünk az Auchannál e-kereskedelemmel foglalkozni, és a képzésen realizáltam, hogy a szoftveres környezet milyen nagy fejlődésen ment át ez idő alatt. Ma már rengeteg olyan sztenderd megoldás van, ami akkor, amikor mi indultunk, egyáltalán nem létezett. Hatalmas könnyebbség, hogy nem kell mindent nekünk kitalálni, hanem vannak kész megoldások, amiket meg lehet venni. Ilyen például a fizetés, amire már egyre jobb megoldásokkal találkoztam Horváth Attila előadásában (BigFish Payment Gateway) előadásában. Emellett sok problémánk van azzal, hogy nem teljesen integrált minden rendszerünk – ha ezeket mi akarnánk összekötni, az rengeteg erőforrást igényelne. Kiderült számomra, hogy van olyan szolgáltatás, ami ezt egyszerűbben megteszi. Így nem kell megvennem Magyarország legjobb programozóját, vagy integrált rendszert építeni, hanem egy „dobozos” szoftverrel ez könnyedén megoldható. 

Említettétek, hogy most épül ki jobban az e-kereskedelmi csapat. 2015-ben kezdtétek, most hol tartotok a fejlődésben? 

SKZ: Az első 5 évben a fizikai mozgatáson volt a fókusz, ezzel voltak is kihívásaink, az összes többit pedig e köré építettük. Most épp a csapatot strukturáljuk, specializáljuk a feladatokat. Rengeteg új munkakör lett, amelyek 5 éve még nem is léteztek. Beépítettük ezeket az új funkciókat, és elkezdtük még pontosabban értelmezni, hogy kinek mit kell csinálnia, és milyen eredményt várunk tőlük. Jelenleg három csapatban dolgozunk: operáció-logisztika, webmarketing és fejlesztés – mind a három csapat azonos súllyal van jelen, mindhárom részleg kapott vezetőket, és lett az e-kereskedelmi ágnak is vezetősége. A logisztika-operáció 2-300 fővel működik, ha minden telephely dolgozóját beleszámítom (pickereket, sofőröket stb.), a webes jelenléttel nagyjából 10 fő foglalkozik, a fejlesztésen pedig hárman leszünk, de a teljes folyamatba bekapcsolódik az Auchan IT-jának a digitalizáció része is. És természetesen használunk külső erőforrásokat is. 

PA: Nagyjából 15-en dolgozunk a központban, a többiek a telephelyen vannak. És ez az a csapat, ami jelenleg újjáalakul. Sokan csatlakoztunk az elmúlt időszakban Zoliékhoz, és most épül ki jobban ez a struktúra. 

TGY: A mi esetünk is leképezi azt, amit az egyik első előadásban hallottunk ennek a fejlődési dinamikájáról: először egy offline-os társulat azt mondja, hogy de jó lenne kimenni online-ra is, hozzunk létre egy webes felületet, és logisztikában valahogy szolgáljuk ki, aztán hajrá! Szerintem sokáig így voltunk, most léptünk a második fázisba, amiről szintén hallottunk az előadásban. Mostanra lett kristálytiszta, hogy ez így nem lesz elég, és így következhetett az osztályokra bontás, a szakértők összeszedése és csapatba rendezése. Most állt fel az a csapat, amivel indulni kellett volna, ha akkor meg lett volna a mostani tudásunk! 

És mi lesz a fejlődés harmadik fázisa? 

TGY: Amikor már fejlesztünk rendesen, mindenki tudja, mi a dolga, és lesznek olyan vezetőink, akik komoly tapasztalattal és kifejezetten e-kereskedelmi vénával rendelkeznek. 

PA: Most ott tartunk, hogy tudjuk, hogy mit akarunk, hogyan akarjuk, azt is, hogy mikorra akarjuk – amikor ezt elérjük, onnan a piacszerzés következik. Jelenleg egy építkezős szakaszban vagyunk. 

A Covid jelentősen felborította a házhozszállítás piacát – az élelmiszer terén talán különösképpen is, új szereplők, versenytársak is megjelentek. Hogy képzeljük el a 2022-es piaci helyzetet, amelyben most versenyeznetek kell? 

PA: Nekem úgy tűnik, hogy a nagy fellángolás után, ami tavaly tavaszig tartott, sokan örültek, hogy visszatérhettek az offline vásárlásra. Persze sokan megmaradtak az online-nál, a 3 évvel ezelőttihez képest mindenképpen nagy fejlődés látható, de azért a tavalyelőtti és tavalyi számokhoz képest hatalmas a visszaesés. Most minden online kereskedő azon van, hogy visszahozza a vásárlókat, akiket elveszített, így elindult egy kannibalizmus, és egymástól próbáljuk elszedni a vásárlókat. Nem biztos, hogy ez jót tesz a piacnak. Mindenki mindenhol hirdet, mindent ígér. Ha minőségi szolgáltatást tudunk letenni az asztalra, akkor meg tudjuk tartani a vásárlókat, és piacot tudunk szerezni. De nem könnyű most senkinek sem. 

SKZ: 2020-21 a teljes e-commerce piacot nézve nagy mennyiségi ugrást hozott: 20-ban azt mondtuk, három évet ugrott a piac, 21-ben szerintem kettőt. A forgalmat nagyon megnövelte a Covid-időszak – Magyarországon korábban sem volt alacsony az online rendelők száma, és ez drasztikusan nem nőtt, tehát a pandémia azoknak a vásárlási szokásait, akik eddig egyáltalán nem rendeltek online, gyökeresen nem változtatta meg. De azoknál már tapasztalható volt átrendeződés, akik már előtte is online rendeltek, mert ők a járványidőszak alatt már a legtöbb vásárlásukat online bonyolították le. Az élelmiszer-, vagy akár a teljes FMCG e-kereskedelmet nehéz összehasonlítani a nem élelmiszer e-kereskedelemmel. Ez utóbbi kiforrottabb, míg az élelmiszer esetén ez gyerekcipőben jár. Megtanultuk az elmúlt 2 évben, hogyha nem vagy felkészülve, akkor tartósan nem tudod kihasználni azt az előnyt, amit a pandémiás helyzet adhatott. Az e-kereskedelemhez nagyon felkészültnek kell lenni, erre jó példa a Kifli.hu, ami pontosan tudta, hogyan tudja kiszolgálni ezt a nagy keresletet. Nemcsak mint cégnek kellett reakcióképesnek lenni, hanem a csapat minden tagjának rajtra készen kellett állnia. Az akarat és a végtelen piaci lehetőség kevés volt. 

TGY: Azt gondolom, hogy ez nem Covid-függő – nyilván egy ugródeszka volt, de az, hogy az e-kereskedelem mennyire fejlődik egy országban, az általában azon múlik, hogy mennyire fejlődik az ország, hogy mennyi a fiataloknak az előremozdító szerepe. Erre jött rá a Covid-19, ami olyan szempontból ugródeszka volt, hogy a lassabban modernizálódó réteget is online vásárlásra sarkallta. Most van jelentősége annak, hogy mennyire felkészült az, aki ezt meg akarja lovagolni. Mert azon vásárlók, akik a pandémia alatt átálltak a netes rendelésre és bejött nekik, szívesen maradnak, ha azt látják, hogy vannak felkészült cégek, amelyek tényleg ki tudják szolgálni őket. Szerintem most vagyunk a nagy lehetőség pillanatában, amikor nagyon meg lehet erősödni, de el is lehet tűnni a süllyesztőben. 

Már említettetek pár témát és előadást, ami szemléletformáló volt, van-e még olyan, ami hatott a munkátokra? 

PA: Őri Gergely a JátékNettől volt az első előadó, ő hatalmas hatást tett rám. Egyrészt a Tescónál felépített már egy e-kereskedelmi rendszert, így pontosan tudta, hogy mivel küzdünk és merre haladunk, célirányosan tudta formálni a mondanivalóját. A másik a Webshippys előadás volt Perényi Andrástól, ott főleg maga a raktárlátogatás nyűgözött le: példaértékű szervezettséggel és automatizálással találkoztunk, elképesztő hatékonysággal dolgoznak. Nekem az is feladatom, hogy a hatékonyságot növeljük, hát tőlük van mit tanulnom! Cél, hogy hasonlót rakjunk le az asztalra, persze nagyobban. Nap mint nap eszembe jut ez az élmény. 

TGY: Ha tudnátok, hogy nekem hányszor jut eszembe! Ha neked naponta, akkor nekem óránként. 

Mi volt az Gyuri a Webshippys raktárlátogatáson, ami neked ennyire maradandó élmény volt? 

TGY: Egy kollégámmal készítettünk egy javaslatot, hogy hogyan kéne a mi esetünkben jól megcsinálni a logisztikai rendszert. Utána jött a Webshippys előadás és a raktárlátogatás, ahol azt láttam, hogy létrehozták azt, amit mi leírtunk és lerajzoltunk, ráadásul szuper jól! Mi nem tudtuk ezt ilyen jól elképzelni, de az alapelgondolás hasonló volt. A fő tanulság számomra az volt, hogy egyszerűbb megoldásokban kell gondolkodni, és azokat magas színvonalon kivitelezni. Ők pont így jártak el. 

SKZ: Nekem még Ocskay László (OANDER) előadása volt maradandó, főleg az a része, amikor egyben kezelte a kereskedelmet. Nálunk ez még egy levegőben lógó dolog, hogy hogyan illeszkedik az online ágazat a teljes cégbe. Most már látom, hogy nem illeszkednie kéne, hanem a teljes céget kellene valami hasonló módon átalakítani, mint ahogy Laciék megmutatták a unified kereskedelemmel. Rá kellett jönnöm, hogy ez még bonyolultabb lesz, mint amire számítottam, de más szempontból pedig megnyugtató volt, hogy választ kaptam arra a kérdésre, hogy az Auchan számára mi lehet a fejlődés iránya. Megnyugtatott, hogy nem kell feltenni a kérdést, hogy hol a helye az e-kereskedelemnek nálunk, mert egy ilyen modellben ez a kérdés nem merül majd fel. 

PA: Nagy előrelépés lesz, ha ezt elérjük… 

Az lenne a negyedik fázis? 

SKZ: Az én fejemben az a negyedik-ötödik fázis, amikor majd elengedjük, hogy volt külön online és offline kereskedelem. Persze lehet, hogy ehhez már generációváltás is kell a cégen belül. Nekem persze tetszett a Decathlonos előadás is, amelyben Román Gergő e-kereskedelmi igazgató elmesélte, hogy az a célkitűzése, hogy a digitális szemléletet elterjessze a vállalatnál. Ez az igazán jó célkitűzés, nálunk is nagyon kellene. A legtöbb vállalat esetében olyan célok vannak, hogy legyen meg a forgalom, legyen meg az árrés… Érdekes volt látni, hogy a Decathlon, az „unokatesónk”, mennyivel előrébb jár ilyen szempontból. Az is kiderült, hogy a „digitalizációs evangelizmus” lényegében egy egész embert kíván. Ez megint egy új szakma. Egyből be is hoztam a cégbe, hogy ez nálunk is egy fontos célkitűzés kellene, hogy legyen. Hiszen nálunk, az e-kereskedelemben ez adott, de minden területen odakerülhetne egy „e” betű a terület nevéhez. 

Ha egy nagy cég e-kereskedelmi csapatot akar építeni, akkor szerintetek mi a jó megoldás? Feltételezem, nem hemzsegnek tapasztalt és megfizethető e-commerce szakértők a piacon. Így az a járható út, ha a meglévő munkaerőt képzik tovább, amely már otthonos a cégben, illetve, ha felmérik, mi az, ami kiszervezhető? 

TGY: Azzal a megkötéssel, hogy a legfelső szintre szerintem ez nem igaz. Ha egy nagyobb cég most próbálja a saját embereit átképezni vezetői pozícióba az e-kereskedelmi üzletág számára, akkor feltehetőleg borzasztóan le fog maradni. Nagy előny, ha nagy tudású vezetőket tudsz magadhoz csábítani. 

PA: Az Auchan egy decentralizált cég, így szerintem kockázatos csak kívülről behozni vezetőket. Éppen ezért nálunk párhuzamosan történik mindkét folyamat: hozunk be kívülről is szaktudást, de belülről is építjük a csapatot – az új igazgatónkat például belülről nevezték ki, de az igazgatósági csapatban fele-fele arányban vagyunk belsősök és kívülről érkezők. 

SKZ: Ma senkinek nem lesz esélye arra, hogy hosszú távon, tartósan csak kívülről hozzon be szakembert, mert elfogyott a piacon ez a fajta szaktudás. Így bizonyos, hogy folyamatosan képezni és átképezni kell a saját embereinket. Az E-kereskedelem képzésnek az a nagy előnye, hogy bármelyik szinten bevethető, ugyanúgy mond valamit a pickernek, a sofőrnek és a vezérigazgatónak is. És folyamatos képzésre pedig mindenkinek szüksége van ezen a területen. Ez a szakma annyira gyorsan fejlődik, hogy ha valaki nem építi be céges szinten a folyamatos továbbképzést, az nagyon hamar le fog maradni.

Szívesen tanulnál szakértőinktől? Átfogó képet kapnál a hazai e-kereskedelmi piacról esettanulmányokon keresztül? Akkor ismerd meg E-kereskedelem képzésünket!

Érdekel az E-kereskedelem

2022 augusztus 5.

Hozzászólások