Hídemberek – Data Science az üzletben

2022 március 21.

Beszámoló a Vezetők és adatok meetupról

A 21. században minden oldalról eláraszt bennünket az információ. Rengeteg adathoz férünk hozzá, ezek azonban nem feltétlenül alakulnak át tudássá, és még kevésbé biztos, hogy helyes és konstruktív következtetéseket tudunk levonni belőlük. Mit csinál egy Data Scientist? Pontosan ebben segít nekünk.

A Vezetők és adatok meetupunkon Dévényi Edit (Data & AI Squad PM & PO, NN Biztosító), Duronelly Péter (Data Scientist and Analyst Chapter Lead, Magyar Telekom) és Nagy-Rácz István (alapító és senior partner, Dmlab, képzésvezető, Data Science, KÜRT Akadémia) mutatta az utat az adatrengetegben tett látogatásunkon. A beszélgetést Mizsei Szabolcs digitális transzformációs szakértőnk, aki az Agilis vezeztők a digitális korban és az Üzleti Stratégiatervezés képzések képzésvezetője moderálta.

Vállalati kultúra az adatvezéreltség útvesztőjében

Ahhoz, hogy vállalatunk fenntartható és versenyképes legyen, elengedhetetlen ismerni és megérteni a körülöttünk lévő adatokból kinyert miérteket. Viszont nem mindegy, milyen adatokra érdemes egyáltalán odafigyelni. Vajon észrevesszük-e a talán kézenfekvőnek tűnő, viszont elengedhetetlen fontossággal bíró részleteket?

„A mobilhálózat elengedhetetlen eszközei a telefontornyok például, amelyek működésére nagy hatással lehet az aktuális időjárás. Alapvetően az ember nem feltételezné, hogy egy telekommunikációs vállalatnak miért lehetnek fontosak az időjárási adatok, miközben mégis azok. Ráadásul ezek nem is nálunk keletkezett domain adatok, de ezzel is lényeges foglalkozni és jelentőséggel bírnak.” – Duronelly Péter (Telekom)

Az adattudósnak abban van nagy felelőssége, hogy megértesse egy szervezetben, hogy mit jelent pontosan az adatvezérelt gondolkodás, milyen lehetőségeket biztosít és miért lehet jobb, mint az intuíció alapú vezetés.

Adatbányászat in action

„Első lépésként nem árt, ha a szervezetnek vannak adatai. Majd legyenek olyan emberek és technológiák, amelyek ezeket az adatokat képesek értelmezni és feldolgozni. De ezek mit sem érnek, ha nincs meg az a cégkultúra, amely adatokra hagyatkozva mer döntéseket hozni.” – Nagy-Rácz István (Dmlab)

A folyamatnak üzleti oldalról kell kezdődnie. Először világosan definiálnunk kell, hogy mi az üzleti probléma, majd azt, hogy mit szeretnénk ez alapján megvizsgálni. Ezután elkezdődhet az adatgyűjtés, és az ezt követő elemzés után levont következtetéseken alapuló változtatás. Pofonegyszerű! Nem igaz? Nem. Bár így felsorolva nem hangzik atomfizikának, érdemes kihangsúlyozni, hogy ez egy szemléletmód, ami folyamatos idő- és energiabefektetés, és állandó korrekciót igényel. Az adattudós szerepe, hogy ezt az „adatgyűjtögető életmódot” fenntartsa, új adatokat keressen, újra elemezzen és az eredmények alapján változtatásokat javasoljon.

Kíváncsi vagy a teljes beszélgetésre? Itt megnézheted!

Ezen a ponton lép be az üzleti döntéshozó felelőssége. Hiába vonunk le hasznos következtetéseket az adatokból, ha azután nem hallgatunk az üzenetre, amit magukban hordoznak. Az adatelemzés lényege, hogy üzletileg értelmezhető információra tudjuk lefordítani az eredményeket, ami hozzájárulhat a bevétel növeléséhez, a költségek csökkentéséhez, a selejt visszaszorításához vagy új ügyfelek szerzéséhez.

Evangelizáció

Lényeges, hogy egy vállalatnál vezetői szinten komolyan vegyék az adatok jelentőségét, és legyen prioritás a cégben az adatok tárolása és kezelése – így válik adatvezéreltté egy cég. Ha vállalaton belül az egyik szegmensben sikerül hatásos eredményeket elérni az adatok felhasználásával, az a cég többi ágazatát is inspirálhatja ennek a módszertannak a bevezetésére. Gyakran előfordul, hogy a pályakezdők technológiai és módszertani tudással felvértezve érkeznek meg egy szervezethez, de még nincsenek reális belátásaik a való világról. Az ideális kombináció akkor valósul meg, ha az újonnan érkezett fiatal kompetenciát egy vizionárius, tapasztalt mentor érdemi módon tudja támogatni és vezetni.

„Nagyon fontos, hogy egy Data Scientist képességei között szerepeljen, hogy a talált eredményeket a storytelling módszerével, kontextuálisan tudja átadni. Ha nem tudjuk bemutatni azt, hogy milyen összefüggésekre és insightokra bukkantunk rá, akkor ez sosem fog átkerülni a mindennapos gyakorlatba.” – Dévényi Edit (NN)

Ha szeretnél te is kulcsfontosságú hídemberré válni szervezetedben, gyere el Data Science képzésünkre, ahol megtanulhatod az adatvezérelt szemléletmód alapjait, hogy sikeresen navigálhass az üzlet és a technológia között.

Érdekel a Data Science képzés

A téma szakértői szerint jelenleg még nem áll rendelkezésre olyan objektív módszer, amely képes lenne felmérni egy cég állapotát abból a szempontból, hogy hol tart az adatvezérelt gondolkodás integrálásában. Ezért érdemes a különböző területeket egyesével megvizsgálni. Hol vannak a kritikus pontok? Hogyan tudná egy vezető a saját üzletében a különböző modelleket a legjobban felhasználni? Az adatelemző munkájának nagy része abban áll, hogy az üzleti kontextust megértse. Számolni a mesterséges intelligencia technológiái is kiválóan tudnak, de ahhoz, hogy az adat valódi értéket jelentsen, szükség van egy fordítóra, aki megérti az üzleti környezetet és a célokat. Ebben a szakmában az is kifejezetten fontos, hogy nem úgy működik, mint például az építészet, hogy felépítünk egy házat, beköltözünk és boldogan élünk.  Az adatok állandó monitorozást, összehasonlítást igényelnek, folyamatosan újratermelődnek és talán új jelentőséggel is bírnak.

Hogyan álljunk át adatalapú vezetésre?

Ahogy minden hosszú távú és maradandó változást, ezt is kis lépésekkel kell kezdeni az egyre nagyobb volumenű átalakulás felé haladva. Kisebb projekteknél kell először kipróbálni, levonni a tanulságot, majd egyre több területen alkalmazni az adatalapú szemléletet. Érdemes lehet tréningeket és workshopokat szervezni a téma köré, és ha a módszer bizonyos egységekben bevált, akkor ezeket az inspiráló eredményeket a vállalat többi részének is megmutatni. Ehhez természetesen elengedhetetlen egy bizonyos üzleti nyitottság, kockázatvállalás és kíváncsiság, ami teret ad a kísérletezésnek.

Mi az agilitás? Talán csak a legfontosabb készség a 21. századi üzletben, amikor új szereplők pillanatok alatt tudnak átvenni piacokat, váratlan globális események forgatják fel teljesen az üzleti környezetet, és alakítják át az ügyféligényeket. Agilis Vezetők a digitális korban képzésünkön megtanulhatod, hogyan legyél tettrekész, és hogyan használd ki a digitalizáció kimeríthetetlen lehetőségeit.

Érdekel az Agilis vezetők képzés

„Attól függetlenül, hogy jól vezetek autót, ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy pontosan értem, hogy hogyan működik a motor az autómban. Ha engem nagyon érdekelnek az autók, akkor előbb-utóbb kikerülhetetlen, hogy ezt a tudást is megszerezzem. Azonban amikor valaki adatelemző, sokszor elég a motorház feletti szintet megérteni.” – Nagy-Rácz István (Dmlab)

Jó hír tehát mindenki számára, akinek felébresztette az érdeklődését a téma, hogy nem kell programozónak lenni ahhoz, hogy az ember belevágjon az adatelemzésbe, vagy hogy cégében alkalmazni kezdje ezt a módszert a hatékonyság növelése érdekében. Sok kérdést megválaszolt, és még több érdekes és felderítendő kérdést vetett fel a szakértőkkel folytatott beszélgetés.

2022 március 21.

Hozzászólások