Térjünk a lényegre – OKR módszertan Schiller és ALTEO módra

2022 április 26.

Az utóbbi időszak olyan sok változást és bizonytalanságot hozott, hogy nem is kérdés, milyen felülmúlhatatlan értékkel bír egy olyan stratégia, amely egyértelmű útmutatás nyújt és előre nem látható helyzetekben is olyan döntési támpontot ad, amely a helyes irányba terel. Mit nyújt az OKR módszertan? Megbízható működési alapot, lehetőséget az olajozott együttműködésre, új pozíciókat és hatékony, eredményközpontú innovációt.

Az OKR, azaz az Objectives and key results kommunikációs- és végrehajtási módszer azon alapul, hogy adottak a kulcseredmények és a legfontosabb sarokpontok, ami nagyban megkönnyíti a vezetői döntéshozatalt. Meetupunkon ifj. Chikán Attila, az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. vezérigazgatója és Schiller Márk, a Schiller Autó Család schtratégiai és marketing igazgatója voltak a vendégeink, akik megosztották saját tapasztalataikat. Kürti Tom, a KÜRT Akadémia intézményvezetője és alapítója szakértőként kísérte végig mindkét cég útját az OKR bevezetésekor, és a meetupon is ő vezette a beszélgetést, a leglényegesebb pontokra koncentrálva.

Hosszú távon gondolkodni 2022-ben, de hogyan?

Egy cég sikeres stratégiájának kiépítése és definiálása egészen mást jelent ma, mint 20 évvel ezelőtt. Az állandó és gyors változásokhoz való alkalmazkodás mindenkinek máshogy jelent kihívást. De mit is jelent a stratégia? Egy irányba történő húzást? Egyértelmű célokat és kompetenciát? Vagy a stratégia annak az optimális meghatározása, hogy az ember mibe fekteti a pénzét? A stratégia többet jelent pénzügyi tervezésnél.

„Amikor saját vállalatod van, amit a nulláról építesz fel, akkor bármit kitalálhatsz és bármilyen folyamatot felépíthetsz, de  a realitás az, hogy a folyamatok gyakran loholnak a vállalat növekedése után. Ehhez kell a stratégia, amely azon érveknek a gyűjteménye, amelyekkel meggyőzöd a tulajdonosokat, hogy ne vegyék ki a  pénzüket osztalékba." –  ifj. Chikán Attila (ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt., vezérigazgató)

Az OKR nem csak technológiai cégek részére alkalmas, bár ma már minden cég technológiainak nevezhető valamilyen szinten. Ez a módszer arra törekszik, hogy világosan megfogalmazott célokat és kulcseredményeket tartson szem előtt, és minél több vezetőt bevonjon nemcsak a stratégia alkotásába, de kivitelezésébe is. 


Kihívások az úton

Amikor nagyon gyorsan növekszik egy vállalat, akkor a támogató folyamatok gyakran könnyen elavulttá válnak. Egy rendkívül széles spektrumú céget, mint például amilyenné az ALTEO vált a bővülésük után, hagyományos eszközökkel nem lehet hatékonyan számon tartani és átfogni. Az OKR bevezetésénél a rendszer működésének teljes körű megértése a legfontosabb. A módszer segít rádöbbenni arra, hogy a triviális dolgok leszögezése talán a leglényegesebb egy új stratégia alapjainak lefektetésénél. Időnként kiderülhet, hogy a vezetőségben a cég missziójának alapvető értelmezésében is párhuzamos igazságok léteznek egymás mellett kimondatlanul. Ez természetesen jótékony változatosságot és több perspektívát biztosít, de fontos a végcél konszenzusos megfogalmazása, és az egyetértés abban, hogy ez stratégiára lefordítva hogyan is jelenik meg a cég életében. Ezáltal eredményez majd kézzelfogható sikert.

Mi történik, ha a vezetők nem támogatják a változást? Amennyiben a kezdeti kétségeken átlendülve a menedzsment felismeri a rendszer alkalmazásának értékét, akkor válhat igazán javára ez a módszer a cégnek. Ehhez természetesen nem elég a kemény munka és a szerencse, hanem szükség van pozitív visszacsatolásra és eredményekre is, hiszen a “hiszem, ha látom” filozófiánál kevés meggyőzőbb bizonyíték létezik. Az OKR sikeres implementáláshoz lényeges előtte megfelelően megágyazni a módszernek. Definiálni kell a cég küldetését a négy világítótorony (miért, hova, hogyan, milyen értékek mentén) keretrendszerének segítségével.

„A kezdetekben meg kellett kérdőjelezni az alfától az omegáig mindent. Lassan haladtunk az elején, de döbbenetes, hogy a stratégiaalkotás, ha az alapok jól le vannak fektetve, mennyire fel tud gyorsulni. A 2020-as stratégia összeállítása 4-5 napot vett igénybe, a 2021-es 2-3 napba telt, a mostani pedig kb. másfél nap lesz.  Mostanra azt gondolom, hogy sikerült az egész céget ebbe bevonni.”Schiller Márk (Schiller Autó Család, schtratégiai és marketing igazgató)


“Ha megtiltanám neki, akkor titokban foglalkozna ezzel.”

A problémák megbeszélésének őszinte légköre és platformja jó ugródeszkaként szolgálhat valami új bevezetéséhez. Mind az ALTEO, mind a Schiller Autó Család esetében szükség volt erre a fajta nyíltságra az OKR bevezetése előtt. Lehet, hogy a vezetésen belül nem lehet elérni a teljes támogatottságot egyetlen nap alatt, de el lehet érni a kritikus tömeget. A módszer megfelelő integrálásakor az OKR úgy épül be a szervezet életébe, szakzsargonjába, hogy az a mindennapi működésben alapvetéssé válik, mindenki jól ismeri.

„Egy ifjú és nagyon tehetséges kollégának még egy plusz karrierlehetőséget jelentett az OKR, mert stratégiával is foglalkozó igazgatóvá tudott avanzsálni a cégnél. Annyira lelkes, hogyha én megtiltanám neki, akkor titokban foglalkozna ezzel.” - ifj. Chikán Attila (ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt., vezérigazgató)

Minden cég életében léteznek gordiuszi csomó jellegű problémák és régen elhúzódó konfliktusok, és ha csak a pénzügyi terv teljesülésére figyelünk, a kimondatlan nehézségek további komplikációkba torkollhatnak. A OKR rendszerében azonban ezen fennakadások feloldására is van lehetőség, mert napvilágra kerülnek a problémák, és egyértelmű célokká fogalmazzuk meg a megoldásukat. A negyedéves felülvizsgálati ciklusok lehetővé teszik az eredményesség kézzelfogható teljesülésének állandó monitorozását.


Ezzel rosszul járni nem lehet

Ijesztő és izgalmas dolog, amikor cégvezetőként azt kell prezentálni a szervezet irányítóinak és a stakeholdereknek, hogy akkor mostantól csináljunk mindent másképp.

„Ha lesz is akadály az úton, ami megugorhatatlannak bizonyul, az nem fogja azt jelenteni, hogy kárba veszett, amit addig csináltunk. Lehet, hogy le kell fékezni, ki kell szállni, és meg kell nézni, hogy mit is csinálunk, és utána egy másik irányba elindulni, de akkor is eljutottunk valameddig. ” - ifj. Chikán Attila (ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt., vezérigazgató)

Elsőre gigantikusnak tűnhet az  a kihívás, hogy minden olyan kulcsember együttműködésére szükség van, akinek befolyása van a szervezet működésére. De vajon hogyan működhet egy olyan folyamat, amelyben több mint 30 embernek kell valahogy közös nevezőre jutnia? Vezetőként létfontosságú feladat, hogy egy nagy létszámú együttműködés során az igazgató összefogja a folyamatot, és szem előtt tartsa, hogy a vállalat és a területek prioritásai összhangba kerüljenek.

Itt visszanézheted az egész beszélgetést. 61442

A mesterterv és megvalósítása

Az OKR másik jelentős előnye, hogy biztosítja a nyomonkövethetőséget. Ha pontosan definiáltak a célok és az eredmények, akkor sokkal könnyebb felismerni és korrigálni, ha bizonyos területek nem azzal, vagy nem úgy foglalkoznak, ahogy annak optimálisan lennie kellene, vagy  amire a hosszú távú célok eléréséhez szükség lenne. 

„Az egészet akció- és projekttervek halmazaként is fel lehet fogni a kulcseredmények elérése érdekében. A működtetés elsősorban a negyedéves áttekintések, és adott esetekben (ha valamilyen területen nagy eltérés van) eszkalációs meetingek keretein belül történő szabályozásokban merül ki. Akkor tud jól működni a rendszer, ha jó célok vannak meghatározva, és hivatkozási pontként ott lehet az emberek előtt, hogy tudják mihez tartani magukat.” - Schiller Márk (Schiller Autó Család, schtratégiai és marketing igazgató)

A kulcseredmények definiálásához nincs szükség külön pénzügyi csapatra, akik számításokat végeznek. Ehelyett a vezetők beszélgetnek kézzelfogható dolgokról azzal kapcsolatban, amit el akarnak érni. Ettől lesz nagyon valódi, illetve nem kell szigorú struktúrát követni. Az üzlet nemcsak tudomány, hanem egyben művészet is. 


Ha mégsem a csocsó asztal hozza el a változást…

„Nem a babzsákoktól lesz agilis egy cég, hanem az egyértelmű céloktól, amikre rendszeresen vissza lehet nézni, és vitatkozni lehet róluk, vagy változtatni rajtuk” - Kürti Tom (KÜRT Akadémia intézményvezető)

Transzparencia, összehangoltság, fókuszáltság. Ezeket mind ígéri az OKR módszer, de leképeződik-e ez a valóságban a munkatársak viselkedésében? Amennyiben a felső- és középvezetőket sikeresen bevonjuk a folyamatba, akkor az OKR a szervezet többi részére is átterjed és megteremti a transzparenciát. Az OKR működésű cégeknél tulajdonosként jelentősen kevesebb időt és kapacitást kell fektetnünk a cég irányításába és monitorozásába, mint korábban. Ez akár azt is jelentheti, hogy évente csupán 4 napot kell szánni az OKR-ek és pénzügyek átbeszélésére ahhoz, hogy kontrollban érezhesse magát a vezető. Annak köszönhetően, hogy negyedévente minden kulcsszereplőt összeültetünk, és van egy platform, ahol ők rendszeresen kommunikálnak, nagyon sok felesleges probléma eszkalálódását meg lehet előzni. Ha megvan a jó irány, és a középvezetők megfelelő mértékben vannak felhatalmazva, a vezérigazgató sokkal inkább hátradőlhet, és az útmutatásra és nagyobb célokra fókuszálhat.


Üzleti iránytű a piac viharos tengerén -  de megérte?

Az OKR tematizálja a belső kommunikációt is. Nincs káosz és felesleges ismétlések, csupán elképesztő hatékonyság. Csak akkor kerülnek elő újra  bizonyos témák, ha változás vagy probléma adódik. De vajon így történik ez a valóságban is?

„Nekem jól működik ez a rendszer, ahogy van. Biztos vagyok benne, hogy ez nem lesz örökké így, és  hogy alakítani fogjuk. Most főleg a terjesztésre koncentrálunk, de jelenleg úgy működik, ahogy szerettem volna. Ezzel az eszközzel én megfelelő biztonsággal és agilitással tudok dolgozni, és nem rágódom azon, hogy megtérült-e számokban, hanem használom.” - ifj. Chikán Attila (ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt., vezérigazgató)

„Én időbefektetés alapon tekintek rá. Ha kollégánként összeszoroznánk, hogy mennyi elvesztegetett percbe telik az, ha rossz irányba megyünk és olyan akciókat vezetünk be, amik nem a végcélt szolgálják, akkor sokkal nagyobb veszteség lenne az, ha nem így foglalkoznánk a stratégiaalkotással, mint most.” - Schiller Márk (Schiller Autó Család, schtratégiai és marketing igazgató )

Mindezek után elég evidens, hogy miért is érdemes az OKR módszert integrálni a szervezetbe. De hogyan tegyük ezt? A KÜRT Akadémia szakértői, akik mára rengeteg tapasztalattal rendelkeznek,  végigkísérik a vállalatokat ennek a  módszertannak az elsajátításában, és segítenek abban, hogy azt a legeredményesebben alkalmazzák. Az OKR módszer egyik kiemelkedő előnye, hogy rendkívül testreszabott, és bár rá kell szánni az időt és a kapacitást, jól funkcionáló szerves részévé válik a szervezetek mindennapjainak. 

Érdekel az OKR módszer

2022 április 26.

Hozzászólások