“A jó előadások nem az előadóról, hanem a közönségről szólnak”

2023 június 16.

Szakértői interjú Bolya Imrével

Technológiai multis karrierje közben jött rá, hogy váltani szeretne, és merőben mással foglalkozna, ezt pedig megerősítette karizmatikus élménye egy nemzetközi motivációs előadót látva. Tartott már tréninget a Microsoft menedzsmentjének, és több mint 300 ember előtt is prezentált már. Nem szokatlan, hogy Pál Feri, Al Ghaoui Hesna, Szily Nóra egyidőben ül az első sorokban őt hallgatva. Karizmatréner, a Karizmatikus Előadó Tréning vezetője, a Karizma podcast házigazdája, beszédcoach, a KÜRT Akadémia Data Science képzésének oktatója.

Izgalmas területtel foglalkozol, önmagában a szónak is varázsereje van: karizma. Tréningeket tartasz, abban segítesz másoknak, hogy jobban prezentáljanak, és fejlesszék a karizmájukat. Inspirációs előadásokat tartasz, podcast-ot jegyzel, nemrég jelent meg a könyved is. Hogyan kezdődött a „karizmatikus utad”?

Mindkét nagypapám erős karakter volt, és a középiskolában volt egy-két tanárom, aki hatott rám ilyen szempontból. Az igazi nagy inspiráció huszonévesen jött, amikor 2010-ben részt vettem az amerikai előadó, Tony Robbins négynapos szemináriumán Rómában. 8000 ember figyelmét le tudta kötni több napon keresztül, elképesztő energiákkal és kisugárzással bír. Életemben először éreztem hihetetlenül erős színpadi jelenlétet és karizmát, és tulajdonképpen ez nyitotta ki a világot ebből a szempontból számomra.

A Műszaki Egyetemen végeztél informatikus mérnökként. Ezt követően technológiai cégeknél dolgoztál, és sok évet töltöttél multinacionális vállalatoknál, mint például az Ernst&Young, a Cisco, és a Magyar Telekom. Aztán jött az éles váltás.

Így van. A személyiségem egyik része kicsit „kocka”: amióta az eszemet tudom, imádtam a gépeket és a műszaki berendezéseket, és sokáig úgy gondoltam, hogy a műszaki pálya az utam. Aztán a hardcore műszaki feladatkör mellett  elkezdtem átevezni mások  vezetése és  a projektmenedzsment irányába. És mivel mindig nagyon érdekeltek az emberek, a motivációik, a hozzájuk való kapcsolódás, eljött az a pont – 9 év multinacionális tapasztalat után – amikor rájöttem, már nem érzem jól magam sem a műszaki pályán, sem alkalmazottként, váltani szeretnék. Ekkor  180 fokos fordulattal tréningcéget alapítottam, és mások fejlesztésével kezdtem foglalkozni. Korábban is élveztem a prezentálást, folyamatosan kaptam pozitív visszajelzéseket, és motivált az, hogy ebben még jobb legyek. A Tony Robbins-előadásokon tapasztalt élmény mutatta meg, mi a prezentálás csúcsa, a másokra hatás maximuma. Innentől már tudatosan kutattam, mi az a karizma, hogyan lesz valaki karizmatikus, hogyan fejleszthető ez, és nem utolsósorban, kiktől tanulhatok itthon és külföldön.

Bolya Imre

Hogyan definiálnád a karizmát?

Manapság könnyen gondolkodunk végletekben. Gyakran halljuk, hogy valakinek “van karizmája”, vagy “nincs karizmája”. Ez nem így működik. Senki sem születik karizmatikus előadónak. Lehet, hogy valaki a gyerekkorában több olyan impulzust kap, ami által magabiztosabban tud kommunikálni, de ez nem jelenti azt, hogy automatikusan meg van oldva az élete. A karizma fejleszthető, és innentől kezdve egy skálán mozog.

Úgy is fogalmazhatnék, hogy a karizma magja mindenkiben ott rejlik, csak egy csomó réteget pakoltunk rá, és emiatt sokszor már el sem hisszük, hogy ezt mi is meg tudjuk csinálni.

A karizma összetett jelenség, szubjektív a megítélése. Vegyük például Pál Ferit – aki szerintem az egyik legjobb hazai előadó. 100 emberből 80 azt mondja egy előadás után, hogy Pál Feri fantasztikus volt, elképesztő karizmája van. 10 ember azt mondja, nagyon jó volt, 10 pedig nem érti, mit keres egy pap a színpadon, üzleti rendezvényen. A karizma sokkal inkább egy hatás, ami szubjektív módon azokban alakul ki, akik a közönség soraiban ülnek, vagy akár részt vesznek egy négyszemközti beszélgetésben.

Spirituális értelemben az igazán karizmatikus előadók gyakorlatilag eggyé válnak a közönséggel: megszűnik a külvilág, minden lényegtelenné válik, kivéve a sorokban ülő hallgatókat és az előadót. Ennek speciális esete a stand up műfaj, itt a nevetésben kapcsolódnak össze egymással. A nevetés zseniális eszköz, a humor ugyanis tudat alatt rokonszenvet vált ki a hallgatókból.

Egy mondatban összefoglalva: a karizma kisugárzás, magabiztosság, belső erő, energia, és annak a képessége, hogy másokat motiváljunk, inspiráljunk.

Mesélnél a tréningjeidről?

A tréningjeimen először rengeteg elméleti, stratégiai tudást kapnak a résztvevők. A 2 napos képzés végén záróbeszédet tartanak a hallgatók, amiről videófelvétel készül, és aztán ez alapján részletes visszajelzést is kapnak mindannyian. Rengeteg dologra kell figyelniük, ezért azt szoktam tanácsolni a prezentációk elkezdése előtt nekik, hogy elsősorban próbálják jól érezni magukat. Elengedhetetlen az alapos felkészülés, az átgondolt tartalom, de ha ezzel a mindset-tel állnak ki mások elé, és könnyebben el tudnak lazulni már a beszéd elején, akkor a hallgatósággal való kapcsolódás is könnyebben jön létre. Mindig eufórikus élmény számomra, amikor a két napos tréning végén olyan beszédeket hallok, melyek bárhol megállnák a helyüket, valamint az is, amikor hatalmas fejlődési utat látok a csapattagokban.

Hozzám sok introvertált ember jön, és sok rutinos prezentáló is, akik szeretnének szintet lépni. Sokaknak gondot okoz a lámpaláz, ennek legyőzésében kérnek segítséget, ezen akarnak úrrá lenni az előadásaik közben. Többnyire két dolog motiválja az embereket: a fájdalom elkerülése és az öröm megszerzése. Az első, tehát a fájdalom elkerülése mindig erősebb. Ha volt már egy rossz emlékünk akkor azt nem akarjuk újra átélni. Nekik mindig azt mondom: izgulni emberi dolog. vagyis a lámpaláz teljesen normális emberi reakció, egy védekezési mechanizmus. Nem legyőzni kell, hanem megküzdeni vele. Nem ellenségként tekinteni rá, hanem a barátunkként, akivel érdemes jóban lenni és megszelídíteni.

A képzéseimbe nemcsak technikákat és eszközöket viszek bele, hanem az önismeret fontosságára is felhívom a figyelmet, hiszen a fejlődéshez elengedhetetlen.

Kaptam már olyan üzenetet, hogy “sosem tartottam még előadást, és másfél hét múlva a MÜPA-ban ezer ember előtt kell 5 perces prezentációt tartanom, tudsz segíteni?”. Épp jókor, tréning előtt pár nappal érkezett az üzenet, így részt tudott venni a képzésen az érdeklődő, és anyait-apait beleadva, a teljes eszköztárat magáévá téve, szuper záró-majd fantasztikus hatású MÜPA-beszédet mondott, és ez nemcsak neki volt hatalmas siker, hanem nekem is.

Leszögezhetjük azt is, hogy a jó előadások nem az előadóról, hanem a közönségről szólnak. Minél inkább a közönségre szabom a mondandómat, annál könnyebb megszerezni és fenntartani a figyelmet – ami egyre nehezebb, és gyakorlatilag egy előadó még az okostelefonokkal is folyamatos versenyben van a figyelem fenntartásakor. Akár előadásról, akár videóról beszélünk, érdemes a legelején megválaszolni azt, hogy a fogyasztónak ez miért lesz hasznos, mit fog profitálni belőle, milyen problémájára nyújthat megoldást.

Tanítasz a KÜRT Akadémia Data Science képzésén, korábban az Agilis Vezetők a digitális korban című képzésen is előadó voltál.

Először a vezetőképzésen tanítottam négy csoportot, de az adattudós képzésen már hosszabb ideje vagyok oktató. A Data Science képzés szóbeli vizsgával zárul, én az utolsó előtti alkalmon segítem a hallgatókat a felkészülésben. Ami persze nemcsak a vizsgára való felkészülést illeti, hanem általánosságban, informatikai beállítottságú emberek kommunikációs képességeinek fejlesztését is. Megvan a közös nyelv velük, hiszen az informatikai hátteremmel értem az ő szerepüket, feladatukat, és jól tudom támogatni őket abban, hogy a korábbinál jobban adják el az ötleteiket és az eredményeiket a cégükön belül. Mindenki a saját szemüvegén keresztül nézi a világot. A data scientist-ek számokban, tényekben, eredményekben gondolkodnak, szakmai precizitásuk magasfokú, és amikor prezentálnak, a fókusz is a tényeken van. Fontos előrelépés lehet a karrierjükben, amikor megtanulják, hogyan érdemes megfogni a lényeget a cég CEO-ja vagy gazdasági vezetője előtt zajló prezentációjukban, és hogyan tudják a szűk hallgatóságukra szabni az előadásukat minden alkalommal. Mikor mit emeljenek ki a mondandójukból, attól függően, hogy milyen célból és milyen hallgatósághoz akarnak szólni. Lényeges eszköz esetükben a szárazabb tények üzenetekbe csomagolása, és aztán az ebből létrejött történet elmesélése.

Mik a közeli-és hosszabb távú terveid?

Szeretnék minél több embernek segíteni abban, hogy magabiztos előadóvá váljon és fesztelenül tudja átadni gondolatait a hallgatóságának. Folyamatosan fejlesztem a saját podcastem, a Karizma Podcast  a témáit és ezzel együtt magamat is. Új, hosszabb, 1 éves képzést tervezek indítani hamarosan, “Szintlépés” címmel. Ez a kétnapos tréningek mellett mastermind alkalmakat is tartalmaz, és elsősorban cégvezetőknek szól. Kapcsolódik hozzá a vállalkozásfejlesztés, a karizmatikus kommunikáció fókusz, és egy szélesebb körű, holisztikus szemlélet átadása is.

Ha érdekel a Data Science képzésünk, ismerd meg részletes tematikánkat!

Érdekel a Data Science képzés

2023 június 16.

Hozzászólások